Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp270-289Abstract
This work consists of presenting Augmented Reality (AR) technology and its applicability in the field of education, especially in language learning. With this, the objective is to present the creation of the RAL application, which aims to translate words into additional languages through 3D images (3 Dimensions). Therefore, throughout the work, technologies in education, the advantages and challenges of AR in the educational space and its theoretical contribution to ergodic learning advocated by Leffa and Beviláqua (2020) will be discussed. AR in language teaching and learning will also be emphasized and, finally, a brief description of the creation of the RAL application. In this project we use the DBR (Design-Based Research) methodology, also known as development research and, according to Nobre (2017), consists of investigating, studying the literature and developing a theoretical framework for the development of an innovative practice (especially technological) for educational improvement. In this way, with the creation of the RAL Application, there is a new possibility of learning vocabulary in additional languages, and it can be a significant tool for vocabulary retention as it combines words and images.
Downloads
References
ANAMI, B. M. Boas práticas de realidade aumentada aplicada à educação. 2013. 49p.TCC (Bacharelado em Ciências da Computação)-Universidade Estadual de Londrina, 2013
BOLADO, J. S. El potencial de la realidad aumentada en la enseñanza de español como lengua extranjera. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, Barcelona, p. 62-80
CARRACEDO, J. P. MÉNDEZ, C. L. M. Realidad Aumentada: Una Alternativa Metodológica em la Educación Primaria Nicaragüense. IEEE-RITA. S.L. Vol. 7, Núm. 2. p.102-108, mai. 2012
CAVIDENCO, J. F; SEVILLANO, M. A. P; AMADOR, M. F. M. F. Realidad Aumentada, una evolución de las aplicaciones de los dispositivos móviles. Revista de Medios y Educación. S/L. n.41, p. 197-210, jul. 2012.
CUBILLO, A. J.; MARTÍN, G. S.; CASTRO, G. M.; COLMENAR, S. A. Recursos digitales autónomos mediante realidad aumentada. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Madrid, v. 17, n. 2, p. 241-274, 2014 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.17.2.12686
HOUNSELL, M. TORI, S. KIRNER, C. Introdução a Realidade Virtual e Aumentada. 1. ed. Porto Alegre, 2018.
LEFFA, V. J. Língua Estrangeira: ensino e aprendizagem. Pelotas: Educat, 2016.
LEFFA, V. J; BEVILÁQUA, A. F. Aprendizagem Ergódica: A busca do hipertexto responsivo no ensino de línguas. Revista Língua e Literatura, v. 21, n. 38 , p. 99-117, 2020
LEFFA, Vilson J.; IRALA, Valesca. (2014). O ensino de outra(s) língua(s) na contemporaneidade: questões conceituais e metodológicas. Educat. Pelotas, 2014, p. 21-48
MATA, A. E. R. SILVA, F. P. S. BOAVENTURA, E. M. Design-Based Research ou pesquisa de desenvolvimento: metodologia para pesquisa aplicada de inovação em educação do século XXI. Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade. Salvador, v. 23, n. 42, p. 23-36, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2014.v23.n42.p23-36
MARTINS, V. F. GUIMARÃES, M. P. Desafios para o uso de Realidade Virtual e Aumentada de maneira efetiva no ensino. Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação (desafie). S.L, p.100-109, 2012
NOBRE, A. M. F. MALLMANN, E. M. FERNANDES, I. M. MAZZARDO, M. D. Princípios teórico-metodológicos do design-based research (DBR) na pesquisa educacional tematizada por recursos educacionais abertos (REA). Revista San Gregorio, n. 16, p. 128-141, 2017.
OSUNA, J. M. B. PÉREZ, O. M. G. Produción de recursos de aprendizaje apoyados em Realidad Aumentada por parte de estudiantes de magistério. Revista de Educación, Mediatica y TIC. p. 23-38, 2016 DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5806
PAIVA, V. L. M. O. Ensino de vocabulário. In: DUTRA, D. P & MELLO, H. A gramática e o vocabulário no ensino de inglês: novas perspectivas. Belo Horizonte: Faculdade de Letras/UFMG, 2004.
PROCÓPIO, R. B. Os recursos visuais no ensino-aprendizagem de vocabulário de língua estrangeira. Dissertação (Programa de pós-graduação em Linguística) Área de Linguística e Ensino de Língua, Universidade Federal de Juiz de Fora, 2007
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Angelise Fagundes da Silva, Marcus Vinícius Liessem Fontana, Emanuele Krewer
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.