The marks of coherence and cohesion in the text production of young people with Down’s syndrome

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n2p191

Keywords:

Coherence, Cohesion, Down's syndrome

Abstract

This paper aims to analyze the marks of coherence and cohesion in the textual production of young people with Down’s syndrome (DS), observing continuity, progression, non-contradiction and articulation. The study was carried out with four young people who attend the Neurolinguistics Research and Studies Laboratory at the State University of Southwest Bahia and participate in the Research Group "Fala Down". The textual production consisted of two stages: organization of prints and writing of the text. The research is based on textual linguistics and on studies on coherence and cohesion carried out by Costa Val (2000, 2006), Charolles (1988) and Koch (2014).The analysis prioritized the logical sequence in the organization of the prints and the linguistic resources used in the text. The results show that the learners organized the text in a coherent way, maintaining continuity, progression and non contradiction, and articulation. Despite the lack of linguistic elements in the sentences, there was no interference in the general sense of textual production.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rayana Thyara de Lima Rêgo Ladeia, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UNEB

PhD student in Linguistics at the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

Giulia Castellani Boaretto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UNEB

PhD student in Linguistics at the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

Carla Salati Almeida Ghirello-Pires, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UNEB

Post-Doctorate in Psychology - Universidade Estadual de Maringá.. PhD in Linguistics from the Institute for Language Studies (IEL) of the Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor at the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

References

ABAURRE, M. B. M.; COUDRY, M. I. H. Em torno de sujeitos e olhares. Estudos da Língua(gem), Campinas, v. 6, n. 2, 171-191, 2008.

ANTUNES, I. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

BERNÁRDEZ, E. Introducción a la lingüística del texto. Madri: Espasa-Calpe, 1982.

COSTA VAL, M. G. Redação e textualidade. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

COSTA VAL, M. G. Repensando a textualidade. In: AZEREDO, J. C (org.). Língua portuguesa em debate: conhecimento e ensino. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 34-51.

CHAROLLES, M. Introdução aos problemas de coerência dos textos. In: GALVES, C. et al.(org.). O texto: escrita e leitura. Campinas: Pontes, 1988. p. 39-85.

GOMES, A. L. L. A produção escrita de alunos com e sem síndrome de Down: uma análise da coerência textual. Educar em Revista, Curitiba, n. 47, p. 285-300, jan./mar. 2013.

GUNN, P. Speech and Language. In: LANE, D. E.; STRATFORD, B. Current approaches to Down´symdrome. Londres: Holt, Rincharte Winston, 1985. p. 235-246.

GHIRELLO-PIRES, C. S. A.; LABIGALINI, A. P.V. Síndrome de Down: o funcionamento da linguagem. In: COUDRY, M. I. H.; FREIRE, F. M. P.; ANDRADE, M. L. F.; SILVA, M. A. (Org.). Caminhos da Neurolinguistica Discursiva: Teorização e Práticas com a Linguagem. Campinas: Mercado de Letras Edições e Livraria, 2011. p. 357-376.

HORSTMEIER, D. A. Comunicação. In: PUESCHEL, S. (org.) Síndrome de Down: guia para pais e educadores. Campinas: Papirus, 1995. p. 39-65.
KOCH, I. V. O texto e a construção dos sentidos. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

MARCUSCHI, L. A. Linguística textual: o que é e como se faz. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

MILLER, J. F. Desenvolvimento lexical em crianças pequenas com síndrome de Down. In: CHAPMAN, R. S. Processos de distúrbios na aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 121-139.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2008.

SCHWARTZMAN, J. S. Síndrome de Down. São Paulo: Editora Mackenzie, 1999.
TRISTÃO, R. M.; FEITOSA, M. S. G. Linguagem na síndrome de Down. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 14, n. 2, p.127-137, maio/ago. 1998.

Published

2021-12-29

How to Cite

LADEIA, R. T. de L. R.; BOARETTO, G. C.; GHIRELLO-PIRES, C. S. A. The marks of coherence and cohesion in the text production of young people with Down’s syndrome. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 2, p. 191–208, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n2p191. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/42551. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos