The dialectics of materialized voices in the verses of the popular quatrain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n2p199

Keywords:

Discursive gender, Concrete statement, Quatrain popular

Abstract

The central theme of this research is the study of gender, specifically, it is limited to the study of properties that characterize the popular quatrain as a discursive genre. It seeks to analyze the popular quatrain, observing, in the linguistic materiality of the verses, in the compositional and verbal forms, in the stylistic organization, in the theme, in the expressive intonation and in the singularity of its enunciator, the aspects constitutive discursives that make it act as a discursive genre. It is justified by being the popular quatrain endowed with a relative stability thanks to its process of composition which, by varying the words and the verses, makes it carrier of discursive voices. Methodologically, it is a bibliographic research, based on the theory of Bakhtin and his Circle. The results show that the generic characteristics of the popular quatrain are discursive, thus making it a discursive genre.

Author Biography

Wildman dos Santos Cestari, Universidade de Taubaté - UNITAU

Master in Applied Linguistics and Specialist in Literature (UNITAU). 

References

AGOSTINHO, Santo. Confissões. Tradução de J. Oliveira Santos e Ambrósio de Pina. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. Tradução de Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, Mikhail M.; VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2002.

BAKHTIN, Mikhail M.; VOLOSHÍNOV, Valentin Nikoláievich. Discurso na vida e discurso na arte (sobre poética sociológica). Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza. 1926. Mimeografado.

BRAIT, Beth. Estilo. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 79-102.

CEREJA, William. Significação e tema. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 201-220.

FARACO, Carlos A. Autor e autoria. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitoschave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 37-60.

FARACO, Carlos A. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola, 2009.

FIORIN, José Luiz. O dialogismo como chave de uma antropologia filosófica. In: FARACO, Carlos Alberto; TEZZA, Cristovão; CASTRO, Gilberto de (org.). Diálogos com Bakhtin. 4. ed. Curitiba: UFPR, 2007. p. 97-108.

MACHADO, Irene. Os gêneros do discurso. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 151-166.

MIOTELLO, Valdemir. Ideologia. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitoschave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 167-176.

MOISÉS, Massaud. A criação literária: introdução à problemática da literatura. 6. ed. São Paulo: Edições Melhoramentos, 1973.

OLIVEIRA, Maria Bernadete F. Contribuições do círculo de Bakhtin ao ensino da língua materna. Revista do Gelne, Natal, RN, v. 4, n. 1, p. 1-5, out. 2002.

STELLA, Paulo R. Palavra. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2012. p. 177-190.

WANKE, Eno T. A trova popular. Rio de Janeiro: Pongetti, 1974.

Published

2018-12-30

How to Cite

CESTARI, Wildman dos Santos. The dialectics of materialized voices in the verses of the popular quatrain. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 2, p. 199–217, 2018. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n2p199. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/36216. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos