The practice of orality in the classroom: the perspective of Portuguese-speaking teachers in the basic public education system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n1p285

Keywords:

Orality, Discursive Practice, Teaching

Abstract

The present work has as its theme the discursive domain of orality practice. Among the practices foreseen for Portuguese language teaching in Curricular Guidelines of the State of Paraná (2008), it is common for Portuguese-speaking teachers to consider orality as more informal and more error-prone than writing practice. In this work, based on Dolz and Schneuwly (2011) and Marcuschi (1997; 2010), the proposal is to reflect on the importance of orality as a discursive practice, and, above all, on its teaching in Portuguese language classes. The conception and the way the orality practice is considered in the classroom were analyzed through questionnaires applied to Portuguese language teachers in the basic teaching network. This corpus of analysis showed that the teaching-learning of orality as a discursive practice is late and little accomplished. The teachers demonstrated a superficial conception of orality and a work perspective that does not privilege the practice of oral production, since the written genres are indicated as the most worked in the classroom.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Érica Danielle Silva, Universidade Estadual de Maringá.

Professora colaboradora no Departamento de Língua Portuguesa, na Universidade Estadual de Maringá.

 

Neluana Leuz de Oliveira Ferragini, Universidade Estadual do Paraná, campus de Apucarana.

Adjunct Professor at the State University of Paraná, Apucarana campus.

Greyce Nathany Lopes Vieira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Graduated in Portuguese Literature, by the State University of Paraná, Apucarana campus. Post-graduate (lato sensu) in Portuguese Language at the State University of Londrina (UEL). (Start: 2018)

References

BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. de Michel Lahud e Yara Frateschi. 14 ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental: língua portuguesa. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria da Educação Fundamental, 1998.

DOLZ, Joaquim; SCNEUWLY, Bernard. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: DOLZ, Joaquim; SCNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Cortez, p. 125-155, 2011.

FÁVERO, Leonor Lopes; ANDRADE, Maria Lúcia C.V.O; AQUINO, Zilda G.O. Oralidade e escrita: perspectivas para o ensino de língua materna. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Oralidade e escrita. Signótica, Goiás, v.9, n.1, p. 119- 145, jan/dez, 1997. MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10.ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Departamento de Educação Básica. Diretrizes Curriculares da Educação Básica – Língua Portuguesa. Paraná, 2008.

TRAVAGLIA. Luiz, Carlos. Gêneros orais – Conceituação e caracterização. In SIMPÓSIO NACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA, 14., SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA, 4., 2013, Uberlândia. Anais ... Uberlândia: EDUFU, 2013. p. 1-8. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosilel/wpcontent/uploads/2014/04/silel2013_15

VASCONCELOS, Maria Lucia. CASAGRANDE, Nancy. Oralidade e ensino: o difícil caminho da teoria à prática. Todas as letras. São Paulo, v. 17, n.1, p. 91-102, jan/abr. 2015.

Published

2019-03-11

How to Cite

SILVA, Érica D.; FERRAGINI, N. L. de O.; VIEIRA, G. N. L. The practice of orality in the classroom: the perspective of Portuguese-speaking teachers in the basic public education system. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 1, p. 285–311, 2019. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n1p285. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/34816. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.