The importance of social interaction activities in the teaching-learning process of English as a Foreign Language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2017v17n1p61

Keywords:

English language teaching-learning, Interaction, Dialogism, Autonomy.

Abstract

This research was conducted in a state school of Goiânia with twenty-four students of a third year group of high school, in 2014. The main ideas that led this study revolve around the importance of interaction in the English language learning process, the presence of the other and students’ autonomy/self-regulation. The theoretical basis of this research derives from Bakhtinian dialogism (BAKHTIN, 1993, 2003; BARROS, 1997; BRAIT, 2005), Vygotskian sociointeractionism (VYGOTSKY, 1978; MOLL, 1990; LANTOLF, APPEL, 1994; REGO, 1995) and Freirean thoughts (FREIRE, 1996, 2005) about positioning students as agents of their own learning. The general objectives were: to verify the learners/participants’ perceptions regarding the teaching-learning process of English, before and after the interventions; to observe how different forms of social interaction (T-S, T-Ss, S-T, S-S, Ss-Ss, Ss-T)[1]can interfere in English classes of a third-year group from a state school; and to describe how the teacher-researcher perceives the experience of teaching English with its focus on social interaction. The methodology used is qualitative action research (THIOLLENT, 1986; ENGEL, 2000; MELLO, REES, 2011) and the tools used to generate the data were questionnaires, interviews and field notes. The outcomes show that the learners could conceive English as a language possible to be appropriated by them, used to communicate and they could also recognize the importance of the otherin the learning process. Besides that, the teacher-researcher could perceive that interactive and effective classes were possible in that public school.

[1] T – teacher; S – student; Ss – students

Author Biographies

Laryssa Paulino de Queiroz Sousa, Universidade Federal de Goiás

Master's student at the Federal University of Goiás (Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística).

Carla Janaina Figueredo, Universidade Federal de Goiás

PhD in linguistics by the Federal University of Goiás. Professor at Departamento de Línguas e Literaturas Estrangeiras of Faculdade de Letras at the same university.

References

ACUNHA, Deliamares Fraga. Freire, Vygotsky e Bakhtin em diálogo. Cenários, Porto Alegre, v. 1, n. 4, p. 1-13, 2° sem. 2011.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. O Professor de Língua Estrangeira sabe a língua que ensina? A questão da instrumentalização linguística. Revista Contexturas, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 77-85, 1992.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões Comunicativas no Ensino de Línguas. Campinas: Pontes Editores, 1993. ARAÚJO, Isabela Rosália Lima de; VIEIRA, Adriana da Silva; CAVALCANTE, Maria Auxiliadora da Silva. Contribuições de Vygotsky e Bakhtin na linguagem: sentidos e significados. Debates em Educação, Maceió, v. 1, n. 2, p. 1-14, jul./dez. 2009.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Toward a Philosophy of the Act. Vadim Liapunov (Trans). Austin: University of Texas Press, 1993.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARCELOS, Ana Maria. Narrativas, crenças, e experiências de aprender inglês. Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 9, n. 2, p. 145-175, 2006.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Contribuições de Bakhtin às teorias do discurso. In: BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1997. p. 27-38.

BERNARD-DONALS, F. Michael. Mikhail Bakhtin: Between Phenomenology and Marxism. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador. São Paulo: Parábola, 2009. BRAIT, Beth. Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005.

DENZIN, Norman. K.; LINCOLN, Yvonna. S. Introduction: The discipline and practice of qualitative research. In: DENZIN, Norman. K.; LINCOLN, Yvonna. S. (Ed.). Strategies of qualitative inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage, 2003. p. 1-45.

DONATO, Richard. Collective Scaffolding in Second Language Learning. In: LANTOLF, James P.; APPEL, Gabriela. Vygotskian Approaches to Second Language Research. Westport, CT: Ablex Publishing, 1994. p. 33-56.

ENGEL, Guido Irineu. Pesquisa-ação. Educar, Curitiba, n. 16, p. 181-191, 2000.

FIGUEREDO, Carla Janaína. Construindo pontes: a produção oral dialógica dos participantes do processo ensino-aprendizagem de inglês como língua-cultura estrangeira. 300p. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.

FIGUEREDO, Carla Janaína. O falante nativo de inglês versus o falante não-nativo: representações e percepções em uma sala de aula de inglês. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 14, n. 1, p. 67-92, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

HARMER, Jeremy. How to teach English: an introduction to the practice of English language teaching. Harlow: Longman, 1998.

LANTOLF, James P.; APPEL, Gabriela. Theoretical Framework: An introduction to Vygotskian Approaches to Second Language Research. In: LANTOLF, James P.; APPEL, Gabriela (Ed.). Vygotskian Approaches to Second Language Research. Westport, CT: Ablex Publishing, 1994. p. 1-32.

MARQUES, Luciana Pacheco; MARQUES, Carlos Alberto. Dialogando com Paulo Freire e Vygotsky sobre a Educação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 29., 2006, Caxambu/MG. MELLO, Heloísa Augusta Brito de; REES, Dilys Karen. A investigação etnográfica na sala de aula de segunda língua/língua estrangeira. Cadernos do IL, Porto Alegre, n. 42, p. 30-50, jun. 2011.

MOLL, Luis C. Vygotsky and education: instructional implications and applications of sociohistorical psychology. Cambridge, New York: Cambridge University Press, 1990.

NUNES, Maria Fernanda Rezende; KRAMER, Sonia. Linguagem e Alfabetização: Dialogando com Paulo Freire e Mikhail Bakhtin. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 11, p. 26-47, 2011.

PETRONI, Ana Paula; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de. Vigotski e Paulo fReire: contribuições para a autonomia do professor. Revista dialogo educacional, Curitiba, v. 9, n. 27, p. 351-361, maio/ago. 2009.

REGO, Tereza Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1986. TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Mind in Society: the development of higher psychological processes. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1978.

WHITE, Elizabeth. J. Bakhtinian dialogism: a philosophical and methodological route to dialogue and difference? New Zealand: Victoria University of Wellington, 2009.

WOOD, David; BRUNER, Jerome S.; ROSS, Gail. The Role of Tutoring in Problem Solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, Oxford, v. 17, n. 2, p. 89-100, 1976.

YAGUELLO, Marina. Introdução: Bakhtin, o homem e seu duplo. In: YAGUELLO, Marina. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 12. ed. São Paulo: Editora Hucitec, 1997. p. 11-19.

Downloads

Published

2017-12-29

How to Cite

SOUSA, Laryssa Paulino de Queiroz; FIGUEREDO, Carla Janaina. The importance of social interaction activities in the teaching-learning process of English as a Foreign Language. Entretextos, Londrina, v. 17, n. 1, p. 61–94, 2017. DOI: 10.5433/1519-5392.2017v17n1p61. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/26498. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.