The genre "organized debate" in schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n2p153

Keywords:

Organized debate, Speech, Writing, The teaching of portuguese

Abstract

This article analyzes a teaching experience involving the organized gender debate, applied in a group of the 3rd grade of high school in the outskirts of Contagem, in Minas Gerais, in 2013. The analysis of the qualitative-interpreting form is based mainly on the studies of Dolz, Schneuwly and Pietro (2004), Pereira and Neves (2012) and of Palma and Cano (2012) and it seeks to contribute to the theoretical and methodological progress in the issues related to the teaching of formal public oral genres, especially in the classroom, a space where it is still a challenge to introduce strategies to work with language that joins oral and written language. Furthermore, linguistic, pedagogical and social implications are assessed as a result of this experience. The outcomes were positive and show that, although they are demanding, the survey of the genre at question can contribute significantly to enlarge the perceptions related to the tenuous limit between formal speech and writing, from the formulation of points of view and arguments, in a authorial way, as well as the recognition of the student as a social subject from is expected to take a stand when he is faced with the issues to act on.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Davidson Wagner da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Teacher of Portuguese in Basic Education.

Adriane Teresinha Sartori, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doctor degree in Applied Linguistics at UNICAMP. Professor at Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

BORIN, Suzana. Os jovens criminosos e a maioridade penal. Revista Isto É, ed. n. 226726, abr. 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental - língua portuguesa. Brasília, 1998.

COSTA, Sérgio Roberto. Dicionário de gêneros textuais. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 40-52, set./dez. 2003.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard; HALLER, Sylvie. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 149- 185.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard; PIETRO, Jean-François de. Relato da elaboração de uma sequência: o debate público. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 247-278.

FIAD, Raquel Salek; MAYRINK-SABINSON, Maria Laura. A escrita como trabalho. In: MARTINS, Maria Helena (Org.). Questões de linguagem. São Paulo: Contexto, 1991. p. 54-63. GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula. Cascavel: Assoeste, 1984.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. (Texto e Linguagem).

GNERRE, Maurizzio. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

KOCH, Ingedore Villaça. A inter-ação pela linguagem. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

PALMA, Dieli Vesaro; CANO, Márcio Rogério de Oliveira. Língua Portuguesa. São Paulo: Blucher, 2012. (A reflexão e a prática no ensino).

PEREIRA, Cilene da Cunha; NEVES, Janete dos Santos Bessa. Ler/falar/ escrever. Práticas discursivas no ensino médio: uma proposta teóricometodológica. Rio de Janeiro: Lexikon, 2012.

XAVIER, Antonio Carlos. Como fazer e apresentar trabalhos científicos em eventos acadêmicos. Recife: Rêspel, 2010.

Published

2016-11-25

How to Cite

SILVA, Davidson Wagner da; SARTORI, Adriane Teresinha. The genre "organized debate" in schools. Entretextos, Londrina, v. 16, n. 2, p. 153–178, 2016. DOI: 10.5433/1519-5392.2016v16n2p153. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/23957. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.