Reading questions: an interaction perspective approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n1p145

Keywords:

Reading, Reading conceptions, Reading questions.

Abstract

The objective of this text is to analyze a class proposal about reading questions based on the interactional perspective of reading for high school students in order to verify if these questions provide the reader-text-author interaction. Therefore, we briefly present different reading conceptions, their characteristics and critical, and a reflection on the reading questions as a class exercise for assessment and work with reading in the classroom. Then, we describe the methodological procedure of preparation, sequencing and application the list of questions for thirty-three students from the first high school grade in a private school in Paranavaí-Paraná. Finally, we analyze the answers given by five students. The results of the analysis show that the questions in the questionnaire allow reader-text-author interaction, and the student´s answers for the textual answer questions can vary, depending on the interaction text-reader; in the inferential answer questions, it was noted that there is more difficulty in inferring meanings, which makes it more complex, and that the new data in the responses comes from the interaction of text information with prior knowledge of the student (inference); in the interpretative answer questions, it was found that although demanding more subjective answers, it still requirement that the student has understood the text so they can associate it with other facts / events of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Cristina Ferreira Di Raimo, Universidade Estadual de Maringá - UEM.

Professor at Language Department - UEM.

Rafael Petermann, Universidade Estadual de Maringá - UEM; Instituto Federal do Paraná - IFPR.

Profesor at IFPR.

References

BRASIL. Ministérios da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais. Língua Portuguesa. Brasília, 1998.

CORACINI, Maria José. Leitura: decodificação, processo discursivo...? In: CORACINI, Maria José (Org.) O jogo discursivo na aula de leitura. Campinas: Pontes, 2010.

GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2006.

GERALDI, João Wanderley Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

KATO, Mary Aizawa. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1986.

KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: Pontes, 2013ª.

KLEIMAN, Angela Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 2013b.

KOCH, Ingedore Villaça. A coesão textual. São Paulo: Contexto, 2012.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2012.

MAGALHÃES, Amarildo Pinheiro et. al. Análise do discurso: uma ferramenta possível para o desenvolvimento da leitura escolar. In: CHAGURI, Jonathas de Paula; TONELLI, Juliana Reichert Assunção. Perspectivas educacionais e ensino de línguas. Londrina: Eduel, 2014. p. 89-108.

MENEGASSI, Renilson José; ANGELO, Cristiane Malinoski Pianaro. Conceitos de leitura. In: MENEGASSI, Renilson José. (Org.) Leitura e ensino: formação de professores – EAD. Maringá: Eduem, 2010. v.19. p. 15-40.

MENEGASSI, Renilson José. Avaliação de leitura: construção e ordenação de perguntas. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 17., 2009, Campinas. Anais ... Campinas: ALB, 2009. Disponível em: http://www.alb.com.br/. Acesso em: 24 ago. 2014.

MENEGASSI, Renilson José. Avaliação de leitura. In: MENEGASSI, Renilson José (Org.). Leitura e ensino: formação de professores – EAD. Maringá: Eduem, 2010a. v.19. p. 87–106.

MENEGASSI, Renilson José. Perguntas de leitura. In MENEGASSI, Renilson José (Org.). Leitura e ensino: formação de professores – EAD. Maringá: Eduem, 2010b. v.19. p. 167–189.

MOITA LOPES, Luis Paulo. Oficina de Linguística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 1996.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2007.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Língua Portuguesa. Curitiba, 2008. p. 50–62. SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

TELLES, Lygia Fagundes. Venha ver o pôr-do-sol. In: TELLES, Lygia Fagundes. Antes do baile verde. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

Published

2016-11-30

How to Cite

DI RAIMO, Luciana Cristina Ferreira; PETERMANN, Rafael. Reading questions: an interaction perspective approach. Entretextos, Londrina, v. 16, n. 1, p. 145–169, 2016. DOI: 10.5433/1519-5392.2016v16n1p145. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/21195. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos