Reading in Portuguese as L2: analysis of possible beliefs of teachers of the deaf

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2007v7n1p265

Keywords:

Beliefs, Teachers, L2 Reading, Brazilian Sign Language (LIBRAS).

Abstract

The ICES (Deaf Education Institute of Ceará) is a public school in Fortaleza – CE attended only be deaf students. This school’s education statement considers bilingualism, which says that LIBRAS (Brazilian Sign Language) is the mother tongue for the Brazilian deaf, Portuguese being the second language. Because this school has been through many changes, many beliefs among teachers have emerged in order to make students more proficient in reading Portuguese (L2). This research presents interviews with four teachers of Portuguese language – two who are majored in Letras and two from Education. They are teachers working for ICES and their work time has varied considerably. This study revealed that the teachers’ beliefs about teaching of reading in L2 to the deaf has influenced their action in class. It has also kept them from acting in a way that could benefit their students in their reading development, according to Barcelos (2003) and Wood (2003).

Author Biographies

Patrícia Araújo Vieira, Universidade Estadual do Ceará

Master's Degree in Linguistics Applied to LE / L2 Teaching at the Universidade Estadual do Ceará

Vera Lúcia Santiago Araújo, Universidade de São Paulo

PhD in Letters (English Language, English and North American Literature), from the Universidade de São Paulo

References

BARCELOS, Ana Maria Ferreira. As crenças a respeito das crenças sobre aprendizagem de línguas de seus alunos. In: GIMENEZ, Telma (org.). Ensinando e Apendendo Inglês na Universidade: Formação de professores em tempos de mudança. Londrina: ABRAPUI, 2003. p. 55-63.

BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Cognição de professores e alunos: Tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, A. M. Ferreira; ABRAHÃO, M. H. Vieira. Crenças e Ensino de Línguas. São Paulo, Pontes, 2006. p. 15-36.

BOTELHO, Paula. Linguagem e Letramento na Educação dos Surdos: ideologias e práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

GARBUIO, Luciene Maria. Crenças sobre a língua que ensino: foco na competência implícita do professor de língua estrangeira. In: BARCELOS, A. M. Ferreira & ABRAHÃO, M. H. Vieira. Crenças e Ensino de Línguas. São Paulo, Pontes, 2006. p. 87-102.

KATO, Mary. O aprendizado da leitura. 5.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MATOS, Kelma Socorro Lopes de & VIEIRA, Sofia Lerche. Pesquisa educacional: o prazer de conhecer. 2. ed. Fortaleza: Demócrito Rocha, 2002. p. 45-46.

VIEIRA, Patrícia Araújo. O português como segunda língua: análise da proficiência leitora de surdos cearenses. 2004. (Monografia) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza,2004.

Published

2014-06-15

How to Cite

VIEIRA, Patrícia Araújo; ARAÚJO, Vera Lúcia Santiago. Reading in Portuguese as L2: analysis of possible beliefs of teachers of the deaf. Entretextos, Londrina, v. 7, n. 1, p. 265–275, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2007v7n1p265. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/18542. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos