The process of recategorization in charge genre: a study in the light of socio-cognitive perspective

Authors

  • Jorgelene de Sousa Lima Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2014v14n2p116

Keywords:

Charge, Multimodality, Recategorization

Abstract

This work combines the socio-cognitive stance taken by most of the members area of Text Linguistics and objective scholars investigate the construction of meaning in the genre charge via the recategorization process, whose configuration can combine verbal and non-verbal language. We focus on the construction of the referents, assuming the ground that they are not always approved by referential expressions explicit in the textual surface. To realize this study, we conducted qualitative research and descriptive nature of the data, from a corpus consisting of cartoons, selected major newspapers in Teresina/PI and produced in the period 2010- 2012. The theoretical underpinnings of this study are focused on authors such as Koch and Cunha - Lima (2007), Mondada and Dubois (2003), Lima (2009) and Kress and Van Leeuwen (1996), among others. The results suggest that the various semiosis involving the setting of the cartoons, work in a similar way to the referring expressions and functions that depend on the purpose of the re-categorization of charge, but are always licensed by metaphor or metonymy, highlighting critical situations or exacerbate features referent. The recategorization in corpus research is presented in three levels: i) directly from the image itself, in instances in which the figures form a complex to cause recategorization; ii) triggered by textual materiality that composes multimodal text anchoring himself in However, the image; iii) indirectly, requiring more effort interlocutor for its reconstruction, amounting, respectively, the degree of implicitness of recategorization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorgelene de Sousa Lima, Universidade Federal do Piauí

Master in Letters / Languages and Effective Professor at Universidade Federal do Piauí

References

APOTHÉLOZ D., REICHLER-BÉGUELIN, M. J. Construction de la référence et stratégies de désignation. In: BERRENDONNER & REICHLER-BÉGUELIN, M-J. (eds.). Du sintagme nominal aux objects-de-discours: SN complexes, nominalizations, anaphores. Neuchâtel: Institute de linguistique de l’Université de Neuchâtel, 1995, p. 227-71.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

BALDRY, A.; THIBAULT, P. J. Multimodal Transcription and Text Analysis: A. Multimedia Toolkit and Coursebook. London/Oakville, Equinox, 2006. 270 pp. Disponível em: http://download2.hermes.asb.dk/archive/download/Hermes-41- 2-baldry%26thibault.pdf. Acesso em: 13.05.13.

BENTES, A. C., RAMOS, P. e ALVES FILHO, F. Enfrentando desafios no campo de estudos do texto. In: BENTES, A. C.; LEITE, M. Q. (Org.). Linguística de texto e Análise da conversação: panorama das pesquisas no Brasil. São Paulo: Cortez, 2010, p. 389-428.

CAVALCANTE, M. M. Referenciação: sobre coisas ditas e não ditas. Fortaleza: UFC, 2011.

CAVALCANTE, M. M. Anáfora e dêixis: quando as retas se encontram. In: KOCH, I. V.; MORATO, E. M. M., BENTES, A. C. Referenciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2005, p. 125-149.

CAVALCANTI, M. C. C. Multimodalidade e argumentação na charge. Recife: O Autor, 2008. 102 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco. CAC. Letras, 2008.

CUSTÓDIO FILHO, V. Expressões referenciais em textos escolares: a questão da inadequação. Dissertação (Mestrado em Linguística). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.

FLÔRES, O. A leitura da charge. Canoas: Ulbra, 2002.

KOCH, I. Introdução à linguística textual. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

KOCH, I. V.; CUNHA-LIMA, M. L. Do cognitivismo ao sociocognitivismo. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (Org.). Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. Vol. 3. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images. London/New York: Routledge, 1996.

LIMA, S. M. C. de. Entre os domínios da metáfora e da metonímia: um estudo de processos de recategorização. Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.

MAGALHÃES, A. M. Sentido, história e memória em charges eletrônicas sobre o governo Lula: os domínios do interdiscurso. Mestrado em Letras, Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2006.

MARCUSCHI, L. A. Anáfora indireta: o barco textual e suas âncoras. In: KOCH, Ingedore G.; V.; MORATO, Edwiges; BENTES, Anna Christina (Orgs.). Referenciação e discurso. São Paulo: Cortez, 2005.

MARCUSCHI, L. A.; KOCH, I. G. V. Estratégias de referenciação e progressão referencial na língua falada. In: ABAURRE, M. Bernadete, RODRIGUES, A.C.S. (org.). Gramática do Português Falado. v. VIII. Campinas, São Paulo: Editora da Unicamp, 2002. p. 31-56.

MARCUSCHI, L. A.; MORATO, E. M.; KOCH, I. G. V. Linguagem e cognição: os (des)encontros entre a Linguística e as Ciências Cognitivas. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 44, p. 85-87, 2003.

MONDADA, L.; DUBOIS, D. Construção dos objetos e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CALVACANTE; RODRIGUES; CIULLA (Org.). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003. p. 17-52.

RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: contexto, 2012.

TEIXEIRA, L. G. S. O traço como texto: a história da charge no Rio de Janeiro de 1860 a 1930. Cadernos Avulsos, n. 38, 2001.

Published

2015-04-27

How to Cite

LIMA, Jorgelene de Sousa. The process of recategorization in charge genre: a study in the light of socio-cognitive perspective. Entretextos, Londrina, v. 14, n. 2, p. 116–139, 2015. DOI: 10.5433/1519-5392.2014v14n2p116. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/17336. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.