The rewriting in official documents: of scientific literature to NCP
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2014v14n2p102Keywords:
National curricular parameters, Retextualization, RewritingAbstract
This study aims to examine one of the official documents guiding basic education, the National Curricular Parameters - NCP (BRAZIL, 1998). The main aim of the research is to investigate how the concept of rewriting was retextualized from scientific literature - Geraldi (1995), Jesus (1995), Dolz and Pasquier (1996) - for the NCP. This is a documentary research (SA-Silva et al, 2009) qualitative approach (LÜDKE & ANDREW, 2012). It can be concluded that the NCP just summarize, synthesize and file academic theories about rewriting (SILVA; MELO, 2009). It appears that both the NCP as the authors argue that the rewriting involves complex activities far from the correct spelling and grammar. It appears that both the NCP as the authors argue that the act of rewriting should not be understood only as overhaul / repair of grammatical structures considered inappropriate, but a complex process that encompasses various activities, to enable the student to reflect on its own tongue, and subsequently, improve the writing.
Downloads
References
BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Análise linguística: Afinal a que se refere?. São Paulo: Cortez, 2013.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental – Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
D’ANDREA, Carlos F. B.; RIBEIRO, Ana Elisa. Retextualizar e reescreescrever, editar e revisar: Reflexões sobre a produção de textos e as redes de produção editorial. Veredas online. Juiz de Fora: v.1, pp. 64-74, 2010.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
GERALDI, João Wanderley. Portos de Passagem. 3. ed. São Paulo, Martins Fontes: 1995.
GONÇALVES, Adair Vieira; BAZARIM, Milene. Introdução. In: GONÇALVES, Adair Vieira; BAZARIM, Milene (Org.). Interação, Gêneros e Letramento. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2013.
JESUS, Conceição Aparecida. Reescrita: para além da higienização. Dissertação de Mestrado. Campinas: IEL/Unicamp, 1995.
MENEGASSI, Renilson José A revisão de Textos na Formação Docente Inicial. In: GONÇALVES, Adair Vieira; BAZARIM, Milene (Org.). Interação, Gêneros e Letramento: a (re) escrita em foco. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p.105-132.
PASQUIER, Auguste; DOLZ, Joaquim. Un decálogo para enseñar a escribir. Cultura y Educación, Madrid, v. 8, n. 2, p. 31-41, 1996.
SILVA, Wagner Rodrigues; MELO, Lívia Chaves. Teoria Acadêmica Docente em Referencial Curricular. In: SILVA, Wagner Rodrigues; MELO, Lívia Chaves (Org.). Pesquisa & ensino de língua materna e literatura: diálogos entre formador e professor. Campinas, SP: Mercado de Letras; Araguaína, TO, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.