The rewriting in official documents: of scientific literature to NCP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2014v14n2p102

Keywords:

National curricular parameters, Retextualization, Rewriting

Abstract

This study aims to examine one of the official documents guiding basic education, the National Curricular Parameters - NCP (BRAZIL, 1998). The main aim of the research is to investigate how the concept of rewriting was retextualized from scientific literature - Geraldi (1995), Jesus (1995), Dolz and Pasquier (1996) - for the NCP. This is a documentary research (SA-Silva et al, 2009) qualitative approach (LÜDKE & ANDREW, 2012). It can be concluded that the NCP just summarize, synthesize and file academic theories about rewriting (SILVA; MELO, 2009). It appears that both the NCP as the authors argue that the rewriting involves complex activities far from the correct spelling and grammar. It appears that both the NCP as the authors argue that the act of rewriting should not be understood only as overhaul / repair of grammatical structures considered inappropriate, but a complex process that encompasses various activities, to enable the student to reflect on its own tongue, and subsequently, improve the writing.

Author Biographies

Adair Vieira Gonçalves, Universidade Federal da Grande Dourados

PhD in Linguistics and Portuguese Language from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor at the Universidade Federal da Grande Dourados.

Alexandre Martins Pinho, Universidade Federal da Grande Dourados

Graduating in Letters from the Universidade Federal da Grande Dourados

References

ANDRÉ, Marli E. D. A; LÜDKE, Menga Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Análise linguística: Afinal a que se refere?. São Paulo: Cortez, 2013.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental – Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

D’ANDREA, Carlos F. B.; RIBEIRO, Ana Elisa. Retextualizar e reescreescrever, editar e revisar: Reflexões sobre a produção de textos e as redes de produção editorial. Veredas online. Juiz de Fora: v.1, pp. 64-74, 2010.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

GERALDI, João Wanderley. Portos de Passagem. 3. ed. São Paulo, Martins Fontes: 1995.

GONÇALVES, Adair Vieira; BAZARIM, Milene. Introdução. In: GONÇALVES, Adair Vieira; BAZARIM, Milene (Org.). Interação, Gêneros e Letramento. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2013.

JESUS, Conceição Aparecida. Reescrita: para além da higienização. Dissertação de Mestrado. Campinas: IEL/Unicamp, 1995.

MENEGASSI, Renilson José A revisão de Textos na Formação Docente Inicial. In: GONÇALVES, Adair Vieira; BAZARIM, Milene (Org.). Interação, Gêneros e Letramento: a (re) escrita em foco. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p.105-132.

PASQUIER, Auguste; DOLZ, Joaquim. Un decálogo para enseñar a escribir. Cultura y Educación, Madrid, v. 8, n. 2, p. 31-41, 1996.

SILVA, Wagner Rodrigues; MELO, Lívia Chaves. Teoria Acadêmica Docente em Referencial Curricular. In: SILVA, Wagner Rodrigues; MELO, Lívia Chaves (Org.). Pesquisa & ensino de língua materna e literatura: diálogos entre formador e professor. Campinas, SP: Mercado de Letras; Araguaína, TO, 2009.

Published

2015-04-27

How to Cite

GONÇALVES, Adair Vieira; PINHO, Alexandre Martins. The rewriting in official documents: of scientific literature to NCP. Entretextos, Londrina, v. 14, n. 2, p. 102–115, 2015. DOI: 10.5433/1519-5392.2014v14n2p102. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/16544. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos