The Law 11.645/08 and its approach in the textbooks of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n2p33

Keywords:

Law 11.645/08, Textbooks, Teaching portuguese language

Abstract

The Law 11.645/2008 alters the Law 9.394/1996, modified by the Law 10.639/2003 which establishes the guidelines and bases of the national education, to include in the official curriculum of the educations system mandating of the theme " african-Brazilian and indigenous History and culture". This implies the need to address the issue in question in the teaching of all the subjects in the curriculum of basic education, which includes primary and secondary education. As a result, this issue also appears in the textbook, since it is one of the instruments most used by teachers and students in the processes of teaching and learning. Accordingly, with the present study, we investigate whether this law is being addressed and how this is occurring in the Portuguese textbooks. Our corpus analysis consists of three Portuguese textbooks intended for the 6th year of elementary school, two of them published in 2009, after the law came into force, and 1 of them in 2002, period that precedes both Law 10.639/2003 and Law 11.645/2008. As methodological support, we use the quantitative method to verify the presence of texts whose theme determined by Law is contemplated. Then the qualitative method helped us to examine the texts in relation to the origin and the ways of approaching the topic in question, from mainly the theoretical support of Santomé (2009) and Marcuschi (2005). Thus, we find that the texts in the textbooks examined address superficial and minimally the history and culture of African descent and indigenous.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel da Silva Goularte, Universidade Federal de Santa Maria

PhD student in Linguistic Studies at the Universidade Federal de Santa Maria

Karoline Rodrigues de Melo, Universidade Federal de Santa Maria

Master's student in Linguistic Studies at the Universidade Federal de Santa Maria

References

BORGATTO, Ana Maria Trinconi et al. Tudo é linguagem: língua portuguesa. São Paulo: Ática, 2009.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental – Língua Portuguesa. Brasília: MEC; SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de livros didáticos PNLD 2011: Língua Portuguesa / Ministério da Educação. — Brasília : MEC, 2010.

BRASIL. Lei nº 10.639 de 09 de janeiro de 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm, acesso em 10 de julho de 2009.

BRASIL. Lei nº 11.645 de 10 de março de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

BRASIL. Lei nº 11.654 de 15 de abril de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11654.htm

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v.13, n. 37 jan/abr. 2008.

COSTA, Cibele Lopresti et al. Para viver juntos: português, 6º ano. São Paulo: Edições SM,2009.

FRANCO, Adenize Aparecida. Aplicação da lei nº 11.645/08 em alguns livros de língua Portuguesa e literatura do ensino médio. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL,17., 2009, Campinas. Anais ... Campinas, SP,: ALB, 2009. Disponível em: http://www.alb.com.br/portal.html. Acesso em: 8 dez. 2009.

GATTI JR, Décio. A escrita escolar da História: livro didático e ensino no Brasil (1970- 1990). Bauru, SP: Edusc, 2004.

GOULARTE, Raquel da Silva. Os gêneros textuais em livros didáticos de português: em busca do segredo da Esfinge. 2012. 152 fl. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva;BEZERRA, Maria Auxiliadora. O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

Published

2014-01-30

How to Cite

GOULARTE, Raquel da Silva; MELO, Karoline Rodrigues de. The Law 11.645/08 and its approach in the textbooks of elementary school. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 2, p. 33–54, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2013v13n2p33. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/16035. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos