Infographics: methodologicis possibilities in High School classrooms

Authors

  • Denise Aparecida Calegari Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Alba Maria Perfeito Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n1p291

Keywords:

Teaching of Portuguese language, Multimodal text, Applied Linguistics, Infographics

Abstract

This article presents an experience of reading by using a multimodal text on infographic, with students in the 1st. grade in a private high school in Londrina. The objective is to present the methodology used to perform the activity and mobilize elements that involve production mechanisms and reception of this type of text. As the current demands require increasingly skilled readers, the school must fulfill its primary role in preparing the youth to become critical and engaged readers by using not only verbal texts, as traditionally occurs, but multimodal texts present in society. This is essential to lead them enhance their ability as good readers in order to understand, criticize, question, and finally modify the social context. The activity was developed under the perspective of Applied Linguistics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Aparecida Calegari, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Master's student in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina (UEL). Private school teacher at Elementary II and High levels.

Alba Maria Perfeito, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD in Semiotics and General Linguistics from the University of São Paulo (USP). Professor at the Universidade Estadual de Londrina (UEL)

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BARTHES, Roland; Compagnon, Antoine. Leitura. In: Ruggiero, Romano (org.). Enciclopédia Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1987. v. 11

CAIRO, Alberto. Infografia 2.0 - visualización interactiva de información em prensa. Madrid: Alamut, 2008.

CAIXETA, Rodrigo. A arte de informar. (Associação Brasileira de Imprensa). Disponível em: www.abi.org.br/paginaindividual.asp?id=556. Acesso em: 20 abr. 2012.

CLAPERS, Jordi. Los gráficos, desde fuera de la redacción. Revista Latina de Comunicación Social, La Laguna (Tenerife), n. 9, set, 1998. Disponível em: http://www.lazarillo.com/latina/a/36infojordi.htm. Acesso em: 5 abril de 2012.

COLLE, Raimond. Estilos os tipos de infógrafos. Revista Latina de Comunicación Social, La Laguna (Tenerife), n. 12, dez, 1998. Disponível em: http://www.lazarillo.com/latina/a/02mcolle.htm. Acesso em: 2 ab. CORES

FERNÁNDEZ-LABREDA, Rafael. Shaping hypertext in news: Multimedia infographics. In: Towards New MediaParadigms: Content, Producers, Organizations and Audiencies. Pamplona: Eunate, 2004.

DALTRO, Ana Luiza. A guerra Mineral. Revista Veja. São Paulo: Editora Abril, ed. 2261, p. 94-95, 21 mar. 2012.

DELPHINO. Uma leitura multimodal de um texto publicitário. Disponível em: http://www.cefetsp.br/edu/sinergia/fatima2.html. Acesso em 5 abr. 2012.

DE PABLOS, José Manuel. Infoperiodismo: El Periodista como Crea-dor de Infografia. Madrid: Editorial Síntesis, 1999.

SIEMPRE ha habido infografía. Revista Latina de ComunicaciónSocial, n. 5, 1998. Disponível em: http://www.ull.es/publicaciones/latina/a/88depablos.htm. Acesso em: 25 mar. 2012.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Semiótica: diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Madrid: Editorial Gredos, 1991. Tomo 2

KRESS, G.; LEITE-GARCIA, R.; VAN LEEUWEN, T. Discourse Semiotics. In: DIJK, Teun A. van (Org.). Discourse as Structure and Process. USA: Sage, 1997.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of the design visual. London: Routledge, 1996.

LALLANA, Fernando. Diseño y color infográfico. Revista Latina de Comunicación Social,La Laguna (Tenerife), n. 13, jan. 1999. Disponível em: http://www.lazarillo.com/latina/a1999c/150lallana.htm. Acesso em: 10 abr. 2012.

LETURIA, Elio. ¿Qué es infografia? Revista Latina de Comunicación Social, La Laguna (Tenerife), n. 4, abril de 1998. Disponível em: http://www.ull.es/publicaciones/latina/biblio/libroinfo/r4el.htm. Acesso em: 13 abr. 2012.

LÉVY, Pierre. A ideografia dinâmica: rumo a uma imaginação artificial? 2. ed. Tradução de Marcos Marcionilo e Saulo Krieger. São Paulo: Loyola, 2004.

MANUAL de Redação da Folha de S. Paulo. São Paulo: Folha de S. Paulo, 2010.2012.

MÓDOLO, C. M.; GOUVEIA JUNIOR, A. Estudo quantitativo dos infográficos publicados na revista Superinteressante nos anos de 1987 a 2005. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 15, 2007, Santos. Anais... Disponível em: . Acesso em: 05 de abr. 2012.

MOTTA-ROTH, D. Questões de Metodologia em Análise de Gêneros. In: KARWOSKI, A. M; GAYDECZKA, B; BRITO, K. S. Gêneros Textuais: reflexões e ensino. Palmas e União da Vitória, PR: Kaygangue, 2005. p. 179-202

PELTZER, Gonzalo. Jornalismo iconográfico. Lisboa: Planeta Editora Ltda., 1992.

PEREIRA JÚNIOR, Luiz Costa. Guia para a edição jornalística. Rio de Janeiro: Vozes, 2006.

SANCHO, José Luis Valero. La infografia: técnicas, análisis y usos periodísticos. Bellaterra: Universitat Autónoma de Barcelona, Servei de Publicacions, 2001.

TEIXEIRA, Tattiana Gonçalves. Comunicação Coordenada Infografia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 3, 2005, Florianópolis. Anais... Florianópolis: s.d, 2005.

VALERO SANCHO, José Luis. La infografía digital en el comienzo de una nueva manera de informar. In:CONGRESO DE PERIODISMO DIGITAL MARACAY, 1, 2004. Anais... Disponível em: http://www.analitica.com/media/9399701.pdf. Acesso em: 8 abr. 2012.

Published

2013-09-17

How to Cite

CALEGARI, Denise Aparecida; PERFEITO, Alba Maria. Infographics: methodologicis possibilities in High School classrooms. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 1, p. 291–307, 2013. DOI: 10.5433/1519-5392.2013v13n1p291. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/15170. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos