A mediation experience in reading the curriculum proposal

Authors

  • Camila Almeida Pinheiro da Costa Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2006v6n1p49

Keywords:

Curricular purpose, Mediate reading, Teacher formation

Abstract

This qualitative research, based on research-action principles, had as aim the investigation of necessary knowledge to the achievement of the theoretical-methodological orientations of the Proposta Curricular de Santa Catarina”, published in 1998 which refers to the writing and reading teaching. It was developed with a public state school teacher in Florianópolis – SC, during the school semester from August to November, 2005. It was done interviews, classrooms observations and studying and reflection meetings with the researched teacher. Among the theories that worked on the support to the development of this investigation, it is pointed out the social-historical approach by Vygotsky (1991), and the enunciation theory by Bakhtin (1981). The experience in the reading mediation of the referred curricular purpose showed that processes of the frequent inter-speaking and in a straighter way, where the teacher can think about his practise, in a helping form, through the manner which goes interacting with the referred documents, have more immediate effects in the pedagogical practise in classroom, delivering the achievement of that necessary knowledge to the changing process. More than learn and achieve contends, the research, although with limits, pointed the importance of a formation process in somewhat the expectations, wishes, doubts and questionings of the teacher be the start point to the knowledge advance of the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Almeida Pinheiro da Costa, Universidade Federal de Santa Catarina

Master in Education from the Universidade Federal de Santa Catarina

References

ANDRÉ, M. E. D.; LUDKE, M. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

BAKHTIN, M. Marxismo e Filosofia de Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1981.

CARVALHO, V.; NACARATO, A. M.; VARINI, A. O cotidiano do trabalho docente: palco, bastidores e trabalho invisível...abrindo as cortinas. In: GERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. A. (org.). Cartografias do trabalho docente: professor (a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998. p. 73-104.

COSTA, C. A. P.; PELANDRÉ, N. L. Metodologias de referência no ensino da língua portuguesa: práticas de leitura e produção textual. Relatório apresentado ao Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2003.

DELA JUSTINA, E. W. N. A Leitura da Proposta Curricular de Santa Catarina: investigando os níveis de letramento. 2003. Dissertação (Mestre em Lingüística) – Programa de Pós-graduação em Lingüística, Universidade Federal de Santa Catarina Florianópolis, 2003

FREIRE, P. Novos tempos, Velhos Problemas. In: SERBINO, R. V. (org). Formação de Professores. SP: Fundação Editora da UNESP, 1998. p. 41-47.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

PEREIRA, J. E. D.; ZEICHNER, K. M. A Pesquisa na Formação e no Trabalho Docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SANTA CATARINA, Secretaria de Estado da Educação e do Desporto, Proposta Curricular de Santa Catarina: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio: Disciplinas Curriculares. Florianópolis: COGEN, 1998.

THIOLLENT, M. Pesquisa-Ação nas Organizações. São Paulo: Atlas, 1997.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2013-01-12

How to Cite

COSTA, Camila Almeida Pinheiro da. A mediation experience in reading the curriculum proposal. Entretextos, Londrina, v. 6, n. 1, p. 49–54, 2013. DOI: 10.5433/1519-5392.2006v6n1p49. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14087. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos