The production, development and results of work with a didactic sequence of letters to Pen Pal
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2006v6n1p5Keywords:
Textual genre, Didactic sequence, Language capacities, Pen pal letter, Foreign languageAbstract
According to Bronckart and Dolz (2004, p. 39), the language teaching global goal is the textual genre knowledge development as an instrument of adaptation and participation in the social/ communicative life. An attempt to achieve this goal is through the work with didactic sequences which are a group of activities based on specific textual genres to the development of action, discursive and linguistic-discursive capacities. Based on these principals, a didactic sequence of the pen pal letter textual genre was produced and developed with 7th graders of a public school who would start a pen pal project with students from their sister city, Chesapeake, in the United States of America. In this article, the material is presented as well as the first letter written by a student in comparison to the second and last letters that she wrote. Eighteen classes were used to the development of the unit and the results are rewarding. But it is important to mention that this is only the first step of a longitudinal work that will be done as a doctoral research.Downloads
References
BRONCKART, J.; DOLZ, J. A noção de competência: qual é sua pertinência para o estudo da aprendizagem das ações de linguagem. In: DOLZ, J.; OLLAGNER, E. e colaboradores. O enigma da competência em educação. Trad. Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2004.
CANATO, A. P. M. B.; CRISTOVÃO, V. L. L. Cartas para penpal: descrição do contexto de produção e da infra-estrutura textual. In: SIGET – SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS DE GÊNEROS TEXTUAIS, 3., 2005, Santa Maria, RS. Anais.... Santa Maria: SIGET, 2006. CDROM.
CRISTOVÃO, V. L. L.; NASCIMENTO, E. L. (org.) Gêneros textuais: teoria e prática. Londrina: Fundação Araucária, 2004.
CRISTOVÃO, V. L. L.; NASCIMENTO, E. L. (org.) Gêneros textuais: teoria e prática II. Palmas e União da Vitória, PR: Kaygangue, 2005.
DIONISIO, A. P.; MACHADO A. R.; BEZERRA, M. A. Gêneros Textuais e ensino. 4. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ. J. Gêneros Orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.
Beliefs. Teachers. L2 Reading. Brazilian Sign Language (LIBRAS).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.