The intersection of shots by Nanni Moretti

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2018v12n22p5

Keywords:

Nanni Moretti, Autobiography, Il caimano.

Abstract

The work fits in with a research program willing to understand the vision of the contemporary history of Italy according to partially autobiographical storylines, linked to group-related issues. We investigate cinematographic procedures that allow us to affirm that Nanni Moretti overcomes the political and revolutionary message, for his sight moves between past and present in order to interpret in a balanced way the political meaning and the complexity of the collective and individual crisis. The Reading considers the self-analysis of the main characters as reflections of the incoherences, hits and inheritances of the opposition forces disseminated since the 1960’s. Our aim is to analyze the treatment of the “Berlusconi Era” and the representation of the contradictions of a worrisome social landscape, political framework and cultural (mainly cinematographic) context.

Author Biography

Gabriela Kvacek Betella, Universidade Estadual Paulista

PhD in Literary Theory and Comparative Literature at FFLCH-USP, with post-doc at IEBUSP, professor at the Department of Modern Literature, area of Italian at the Faculty of Sciences and Letters of UNESP-Assis

References

AGAMBEN, Giorgio. O autor como gesto. In: AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Trad. Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007. p. 55-63.

APRILE. Direção: Nanni Moretti. Itália: 1998. (78 min).

BONDANELLA, Peter. Italian cinema. In: BARANSKI, Z. G.; WEST, R. J. The Cambridge companion to modern italian culture. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, p. 215-242.

BORGES, Jorge Luis. O tempo circular. In: BORGES, Jorge Luis. História da eternidade. Trad. Heloisa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

BRUNETTA, Gian Piero. Cent’anni di cinema italiano. v. 2: Dal 1945 ai nostri giorni.

BRUNETTA, Gian Piero. Cent’anni di cinema italiano. v. 2: Dal 1945 ai nostri giorni. v. 2

CARO DIARIO. Direção: Nanni Moretti. Itália: 1993 (96 min).

D’ARCAIS, Paolo Flores. Fascismo e Berlusconismo. Novos Estudos, n. 91, p. 54- 73, 2011.

DE GAETANO, Roberto. Nanni Moretti: Lo smarrimento del presente. Cosenza: Pellegrini, 2012.

FABRIS, Mariarosaria. Anos de sonho e de sangue. In: KUSHNIR, Beatriz et al. (org.). Anais do XVI Encontro Regional de História da ANPUH-Rio - Saberes e práticas científicas. Rio de Janeiro: ANPUH-Rio, 2014, p. 1-14. Disponível em http://www.encontro2014.rj.anpuh.org/resources/anais/28/1400289817_ARQU IVO_MariarosariaFabris.pdf, acessado em 15 mar. 2017.

FABRIS, Mariarosaria. O cinema italiano contemporâneo. In: BAPTISTA, Mauro e MASCARELLO, Fernando. (org.). Cinema mundial contemporâneo. Campinas: Papirus, 2008. p. 91-106.

GENETTE, Gérard. Fiction et diction. Paris: Seuil, 1991.

GIANFRANCO, Mascia. Qualcosa di sinistra. Genova: Frilli, 2002.

GILI, Jean. A. Nanni Moretti. Roma: Gremese, 2006. IL CAIMANO. Direção: Nanni Moretti. Itália: 2006. (112 min).

IL PORTABORSE. Direção: Daniele Luchetti. Itália: (92 min).

KLINGER, Diana. Escritas de si, escritas do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica. 3. ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012.

MICCICHÉ, Lino. “Ecce bombo” di Nanni Moretti. In: MICCICHÉ, Lino. Cinema italiano degli anni ’70. 2. ed. Venezia: Marsilio, 1989. p. 294-295.

PASOLINI, Pier Paolo. Empirismo eretico. 3. ed. Milano: Garzanti, 2010.

QUALCOSA DI SINISTRA. Direção Wolfgang Achtner. Itália: 2007 (52 min).

Published

2018-12-23

How to Cite

Betella, G. K. (2018). The intersection of shots by Nanni Moretti. Domínios Da Imagem, 12(22), 5–21. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2018v12n22p5

Issue

Section

Artigos gerais