The intersection of shots by Nanni Moretti
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2018v12n22p5Keywords:
Nanni Moretti, Autobiography, Il caimano.Abstract
The work fits in with a research program willing to understand the vision of the contemporary history of Italy according to partially autobiographical storylines, linked to group-related issues. We investigate cinematographic procedures that allow us to affirm that Nanni Moretti overcomes the political and revolutionary message, for his sight moves between past and present in order to interpret in a balanced way the political meaning and the complexity of the collective and individual crisis. The Reading considers the self-analysis of the main characters as reflections of the incoherences, hits and inheritances of the opposition forces disseminated since the 1960’s. Our aim is to analyze the treatment of the “Berlusconi Era” and the representation of the contradictions of a worrisome social landscape, political framework and cultural (mainly cinematographic) context.Downloads
References
APRILE. Direção: Nanni Moretti. Itália: 1998. (78 min).
BONDANELLA, Peter. Italian cinema. In: BARANSKI, Z. G.; WEST, R. J. The Cambridge companion to modern italian culture. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, p. 215-242.
BORGES, Jorge Luis. O tempo circular. In: BORGES, Jorge Luis. História da eternidade. Trad. Heloisa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
BRUNETTA, Gian Piero. Cent’anni di cinema italiano. v. 2: Dal 1945 ai nostri giorni.
BRUNETTA, Gian Piero. Cent’anni di cinema italiano. v. 2: Dal 1945 ai nostri giorni. v. 2
CARO DIARIO. Direção: Nanni Moretti. Itália: 1993 (96 min).
D’ARCAIS, Paolo Flores. Fascismo e Berlusconismo. Novos Estudos, n. 91, p. 54- 73, 2011.
DE GAETANO, Roberto. Nanni Moretti: Lo smarrimento del presente. Cosenza: Pellegrini, 2012.
FABRIS, Mariarosaria. Anos de sonho e de sangue. In: KUSHNIR, Beatriz et al. (org.). Anais do XVI Encontro Regional de História da ANPUH-Rio - Saberes e práticas científicas. Rio de Janeiro: ANPUH-Rio, 2014, p. 1-14. Disponível em http://www.encontro2014.rj.anpuh.org/resources/anais/28/1400289817_ARQU IVO_MariarosariaFabris.pdf, acessado em 15 mar. 2017.
FABRIS, Mariarosaria. O cinema italiano contemporâneo. In: BAPTISTA, Mauro e MASCARELLO, Fernando. (org.). Cinema mundial contemporâneo. Campinas: Papirus, 2008. p. 91-106.
GENETTE, Gérard. Fiction et diction. Paris: Seuil, 1991.
GIANFRANCO, Mascia. Qualcosa di sinistra. Genova: Frilli, 2002.
GILI, Jean. A. Nanni Moretti. Roma: Gremese, 2006. IL CAIMANO. Direção: Nanni Moretti. Itália: 2006. (112 min).
IL PORTABORSE. Direção: Daniele Luchetti. Itália: (92 min).
KLINGER, Diana. Escritas de si, escritas do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica. 3. ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012.
MICCICHÉ, Lino. “Ecce bombo” di Nanni Moretti. In: MICCICHÉ, Lino. Cinema italiano degli anni ’70. 2. ed. Venezia: Marsilio, 1989. p. 294-295.
PASOLINI, Pier Paolo. Empirismo eretico. 3. ed. Milano: Garzanti, 2010.
QUALCOSA DI SINISTRA. Direção Wolfgang Achtner. Itália: 2007 (52 min).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.