Displacement of visual narratives: the photographic archives of Mario de Andrade as construction of the conceptual process of ID: contemporary portraits exhibition
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2016v10n19p76Keywords:
Photography, Exhibition, Archives-education.Abstract
This paper aims to presente the conceptual proposition to ID: contemporary portraits exhibition, which dialogues between Mario de Andrade’s photographs, taken in the 20s and contemporary portraits, discussing the relations of imagem production and memory.Downloads
References
ANDRADE, Mário. O turista aprendiz. Brasília: DF: Iphan, 2015.
BAUDRILLARD, Jean. A arte da desaparição. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997. BARTHES, Roland. A aula. 7ªed. São Paulo: Cultrix, 1996.
BENCHETRIT, Sarah; BEZERRA, Rafael; MAGALHÃES, Aline (orgs.). Museus e comunicação: exposição como objeto de estudo. RJ: Museu Histórico Nacional, 2010. p. 08-9.
CRUZ, Márcia O. Construção da identidade pessoal e do conhecimento: a narrativa no ensino de matemática. Dissertação. São Paulo: FEUSP, 2006.
FABRIS, Annateresa. Identidades Virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2004.
FABRIS, Annateresa. O desafio do olhar: fotografia e artes visuais no período das vanguardas históricas, v. 2. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2013.
HUYSSEN, Andreas. Memórias do modernismo. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.
KOSSOY, Boris. Fotografia & história. 2ªed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. Cotia: SP: Ateliê Editorial, 2007.
LOPEZ, Telê Ancona. As viagens e o fotógrafo. In: ANDRADE, Mário. Mário de Andrade Fotógrafo e Turista Aprendiz. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros, 1993. p. 111.
MANINI, Miriam. Leitura de informações imagéticas: ajustes ainda necessários ao “novo” paradigma. In: MANINI, Miriam; MARQUES, Otacílio G.; MUNIZ, Nancy C. (ORG.S). Imagem, memória e informação. Brasília: Ícone Editora, 2010. p. 11-31.
ONFRAY, Michael. Teoria da imagem: poética da geografia. Porto Alegre: LP&M, 2009.
PERNIOLA, Mario. Contra a comunicação. São Leopoldo: UNISINOS, 2006.
PERNIOLA, Mario. Enigmas: o momento egípcio na sociedade e na arte. Lisboa: Bertrand Ed., 1994.
ROSSETI BATISTA, Marta; LIMA, Yone. Coleção Mário de Andrade: artes plásticas. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros da USP, 1984.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Ed. SENAC SP, 2009.
TOSTES, Vera Lúcia Bottrel. Museus e comunicação: as exposições como objeto de estudo. In: BENCHETRIT, Sarah; BEZERRA, Rafael; MAGALHÃES, Aline (ORGS.). Seminário Internacional Museus e comunicação. As exposições como objeto de estudo. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.