Displacement of visual narratives: the photographic archives of Mario de Andrade as construction of the conceptual process of ID: contemporary portraits exhibition

Authors

  • Elly Rozo Ferrari Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2016v10n19p76

Keywords:

Photography, Exhibition, Archives-education.

Abstract

This paper aims to presente the conceptual proposition to ID: contemporary portraits exhibition, which dialogues between Mario de Andrade’s photographs, taken in the 20s and contemporary portraits, discussing the relations of imagem production and memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elly Rozo Ferrari, Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo.

Doctor - IEB-USP Educational Service. Institute of Brazilian Studies, Universidade de São Paulo

References

AMARAL, Aracy. Aspectos da comunicação visual numa coleção de retratos. In: Retratos quase inocentes. MOURA, Carlos (org.). São Paulo: Nobel, 1983. p. 115-179.

ANDRADE, Mário. O turista aprendiz. Brasília: DF: Iphan, 2015.

BAUDRILLARD, Jean. A arte da desaparição. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997. BARTHES, Roland. A aula. 7ªed. São Paulo: Cultrix, 1996.

BENCHETRIT, Sarah; BEZERRA, Rafael; MAGALHÃES, Aline (orgs.). Museus e comunicação: exposição como objeto de estudo. RJ: Museu Histórico Nacional, 2010. p. 08-9.

CRUZ, Márcia O. Construção da identidade pessoal e do conhecimento: a narrativa no ensino de matemática. Dissertação. São Paulo: FEUSP, 2006.

FABRIS, Annateresa. Identidades Virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2004.

FABRIS, Annateresa. O desafio do olhar: fotografia e artes visuais no período das vanguardas históricas, v. 2. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2013.

HUYSSEN, Andreas. Memórias do modernismo. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.

KOSSOY, Boris. Fotografia & história. 2ªed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. Cotia: SP: Ateliê Editorial, 2007.

LOPEZ, Telê Ancona. As viagens e o fotógrafo. In: ANDRADE, Mário. Mário de Andrade Fotógrafo e Turista Aprendiz. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros, 1993. p. 111.

MANINI, Miriam. Leitura de informações imagéticas: ajustes ainda necessários ao “novo” paradigma. In: MANINI, Miriam; MARQUES, Otacílio G.; MUNIZ, Nancy C. (ORG.S). Imagem, memória e informação. Brasília: Ícone Editora, 2010. p. 11-31.

ONFRAY, Michael. Teoria da imagem: poética da geografia. Porto Alegre: LP&M, 2009.

PERNIOLA, Mario. Contra a comunicação. São Leopoldo: UNISINOS, 2006.

PERNIOLA, Mario. Enigmas: o momento egípcio na sociedade e na arte. Lisboa: Bertrand Ed., 1994.

ROSSETI BATISTA, Marta; LIMA, Yone. Coleção Mário de Andrade: artes plásticas. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros da USP, 1984.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Ed. SENAC SP, 2009.

TOSTES, Vera Lúcia Bottrel. Museus e comunicação: as exposições como objeto de estudo. In: BENCHETRIT, Sarah; BEZERRA, Rafael; MAGALHÃES, Aline (ORGS.). Seminário Internacional Museus e comunicação. As exposições como objeto de estudo. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2010.

Published

2016-12-22

How to Cite

Ferrari, E. R. (2016). Displacement of visual narratives: the photographic archives of Mario de Andrade as construction of the conceptual process of ID: contemporary portraits exhibition. Domínios Da Imagem, 10(19), 76–86. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2016v10n19p76

Issue

Section

Artigos do dossiê