History as Montage: contributions of cinema to the critique of historiography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n11p39

Keywords:

History, Images, Gender.

Abstract

This study has as mainly objective to reflect on Mary Magdalene representations through the Middle Ages and the caravaggesco baroque. Believing in the expressive potential of images, our sources are, mainly, pictorial works of art. We want to understand the phenomenon built around Mary Magdalene as an emblematic character. Along the text we analyze the work The Magdalene Reading (1455), from Rogier Van der Weyden (1399/1400-1464), and Magdalene (1618-1619), from Artemisia Lomi Gentileschi (1593-1654). The study intends to discuss the conceptions about art and artists which had been originated between the 15th and 17th centuries as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristine Tedesco, Universidade de Caxias do Sul, Universidade Federal de Pelotas.

Graduated in History at the Universidade de Caxias do Sul, Master's student at the Universidade Federal de Pelotas.

References

AGNATI, Tiziana. La fortuna di Artemisia. Art Dossier, Firenze, Giunti, n. 172, p. 5-50, nov. 2001.

BAZIN, Germain. A História da História da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

BERBARA, Maria C. Louro. Propria Belgarum laus: Domenicus Lampsonius e as Pictorum aliquot celebrium germaniae inferioris effigies. Revista de História da Arte e Arqueologia, v. 8, p. 17-37, 2008. Disponível em: http://www.unicamp.br/chaa/rhaa/downloads/Revista%208%20-%20
artigo%202.pdf. Acesso em 20 de julho de 2012.

BÍBLIA DE JERUSALÉM. São Paulo: Paulus, 2002.

CAMPBELL, Lorne. Van der Weyden. Londres: Chaucer Press, 2004.

DAVINCI, Leonardo. Trattato del la pittura. Preceduto dalla “Vita di Leonardo da Vinci” di Giorggio Vasari. Roma: Club del libro Fratelli Melita, 1989.

DALARUN, Jacques. Olhares de clérigos. In. DUBBY, Georges; PERROT, Michelle. História das mulheres no ocidente: a Idade Média. Porto: Afrontamento, 1990.

DUBY, Georges. Heloísa, Hisolda e outras damas no século XII: uma investigação. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

DUBY, Georges. História artística da Europa. A Idade Média. Tomo I. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

ECO, Umberto. História da Beleza. Rio de Janeiro: Record, 2010. ECO, Umberto. História da feiúra. Rio de Janeiro: Record, 2007.

ECO, Umberto. Obra aberta. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1971.

FARTHING, Stephen. Tudo sobre arte. Rio de Janeiro: Sextante, 2011, p. 147.

GOMBRICH, Ernst Hans. A história da arte. Tradução Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: LTC, 2009.

HUIZINGA, Johan. O outono da Idade Média. Estudo sobre as formas de vida e de pensamento dos séculos XIV e XV na França e nos Países Baixos. São Paulo: COSAC NAIFY, 2010.

JANSON, Horst Woldemar. História Geral da Arte. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001. v.2: Renascimento e Barroco.

JIMENEZ, Marc. A autonomia da estética. O que é estética? São Leopoldo: UNISINOS, 2000.

KNAUSS, Paulo. O desafio de fazer história com imagem: arte e cultura visual. ArtCultura, Uberlândia, v.8, p. 97-115, jan-jun, 2006.

MANN, Judith W. Artemisia Gentileschi nella Roma di Orazio e dei caravaggeschi: 1608-1612, p. 51-61. In. CONTINI, Roberto; SOLINAS, Francesco. Artemisia Gentileschi. Storia di una passione. Catalogo della mostra (Milano, 22 settembre 2011-30 gennaio 2012). Milano: 24 ORE Cultura, 2011.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra. Rumo a uma “história visual”. São Paulo, 2005. Disponível em: Acesso em 30 de janeiro de 2012.

MIRANDA, Andrea Cristina Lisboa de. A mulher artista na idade média: considerações e revelações acerca do seu lugar na história da arte. R. cient./FAP, Curitiba, v.1, p.1-17, jan./dez, 2006. Disponível em: http://www.fap.pr.gov.br/arquivos/File/RevistaCientifica1/ANDREA_
LISBOA_DE_MIRANDA.PDF. Acesso em: 15 jun. 2012.

MOIR, Alfred. Caravaggisti: Italia. Art Dossier, Firenze, Giunti, n. 109, p. 4-17, febbraio, 2001.

NICOLACI, Michele. Profilo biografico di Artemisia Gentileschi. Roma 1593 – Napoli dopo il 1654, p. 258-269. In. CONTINI, Roberto; SOLINAS, Francesco. Artemisia Gentileschi. Storia di una passione. Catalogo della mostra (Milano, 22 settembre 2011-30 gennaio 2012). Milano: 24 ORE Cultura, 2011, p. 260. (Archivio Storico del Vicariato di Roma, Libro dei Matrimoni II: 1607- 1630, Sto. Spirito in Sassia, XVII, f. 17).

OPITZ, Claudia. O cotidiano da mulher no final da Idade Média (1250-1500). In. DUBBY, Georges; PERROT, Michelle. História das mulheres no ocidente: a Idade Média. Porto: Afrontamento, 1990.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

SCHMITT, Jean-Claude. O corpo das imagens: ensaios sobre a cultura visual na Idade Media. Bauru, SP: EDUSC, 2007, p. 11.

SCOTT, Joan. Gênero: Uma categoria útil de análise histórica. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 05-22, jul-dez/1990.

SOLINAS, Francesco. Catalogo Artemisia Gentileschi. In. CONTINI, Roberto; SOLINAS, Francesco. Artemisia Gentileschi. Storia di una passione. Catalogo della mostra (Milano, 22 settembre 2011-30 gennaio 2012). Milano: 24 ORE Cultura, 2011, p. 130-258.

TOMMASO, Wilma Steagall de. Maria Madalena nos textos apócrifose nas seitas gnósticas. Último Andar, São Paulo, (14), p.79-94, jun., 2006. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/485244/artigos-maria-madalena. Acesso em 14 de junho de 2012.

Published

2012-11-03

How to Cite

Tedesco, C. (2012). History as Montage: contributions of cinema to the critique of historiography. Domínios Da Imagem, 6(11), 39–56. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n11p39

Issue

Section

Artigos gerais