History as Montage: contributions of cinema to the critique of historiography

Authors

  • César Henrique Guazzelli Sousa Pontifícia Universidade Católica de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n11p25

Keywords:

Cinema, History, Edition.

Abstract

The present work makes a comparative analysis between history and cinema, using the studies about narrative and structural composition in cinema, specially the theories about edition, to comprehend some aspects of the historians’ job. The function of the historian is comprehended as an editing process that, interlocking scraps, creates a new meaning between them and, at the same time, modifies the meaning of each scrap.

Author Biography

César Henrique Guazzelli Sousa, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Master's student in History at the Pontifícia Universidade Católica de Goiás

References

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Trad. de Mário Laranjeira. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BERGER, Peter. LUCKMANN, Thomas. A Construção Social da Realidade. Petrópolis: Vozes, 2003.

BERNARDET, Jean-Claude. Caminhos de Kiarostami. São Paulo: Cia. Das Letras, 2004.

BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e Imagens do Povo. São Paulo: Ed. Schwarcz, 2003.

BORDWELL, David. O cinema clássico Hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: RAMOS, Fernão Pessoa, Teoria Contemporânea do Cinema. São Paulo: Ed. Senac, 2005. v.2

BRASIL, Giba Assis. Graus de realidade no audiovisual. In: Intersecções – R. De Estudos interdisciplinares. UERJ, RJ. Ano 5, n.1, p.81-89, 2003.

BURKE, Peter. A escrita da História. São Paulo: Editora da UNESP, 1992.

BURKE, Peter. O que é História Cultural. Tradução de Sergio Góes de Paula. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2005.

DEBATE: Cinema, entre o real e a ficção. Intercecções, Revista de Estudos Interdisciplinares, RJ. Ano 5, n.1, p.107-126, jul. 2003.

HESSEN, Johaness. Teoria do Conhecimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

MELO, Cristina Teixeira. O documentário como gênero audiovisual. Revista Comunicação e Informação, .5, n.1/2, p.25-40, jan./dez. 2002.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo, 10 dez. 1993. p. 7-28

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

TEIXEIRA, Francino Elinaldo. Enunciação do documentário: o problema de dar a voz ao outro. Estudos Socine de Cinema, São Paulo, Ano 3, 2003.

VEYNE, Paul. Como se escreve a História. Foucault revoluciona a História. Brasília: Ed. da UnB, 1982.

WHITE, Hayden. Meta-História: a imaginação histórica no século XIX. São Paulo: EDUSP, 1992.

XAVIER, Ismail (org). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

XAVIER, Ismail. O Olhar e a Cena – Melodrama, Hollywood, Cinema Novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

Published

2012-11-03

How to Cite

Sousa, C. H. G. (2012). History as Montage: contributions of cinema to the critique of historiography. Domínios Da Imagem, 6(11), 25–38. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n11p25

Issue

Section

Artigos gerais