Teaching History and images: research possibilities
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2007v1n1p15Keywords:
History teaching, Images, Construction of the knowledge.Abstract
This text proposes the analysis of some theoretical references in respect to the concept of image, the means and the more frequent use of it, in the context of school classroom, by history teachers and principally the point of view of students from schools and high schools of Brazil’s public school system about the visual languages specificities and their analysis about the use of them by their teachers. Therefore, the article points the limit and the use of image by history teachers and tries to identify, from students answers, possibilities to investigate the construction of historic knowledge.Downloads
References
BAXANDALL, Michael. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Cia das Letras, 2006.
BURKE, Peter. Testemunha ocular. História e imagem. Bauru: Edusc, 2004.
BURKE, Peter. Testemunha ocular. História e imagem. Bauru: Edusc, 2004.
CALADO, Isabel.A utilização educativa das imagens. Porto: Porto Editora, 1994.
CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Cia das Letras, 1990.
COLI, Jorge.A pintura e o olhar sobre si: Victor Meirelles e a invenção de uma história visual no século XIX brasileiro. In: FREITAS, Marcos César (org.).Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 1998. p. 380
COUCHOT, Edmont. Da representação à simulação: evolução das técnicas e das artes da figuração. In. PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. São Paulo: Editora 34.
FABRIS, Annateresa. Redefinindo o conceito de imagem. Revista Brasileira de História, v. 18, n.35, p. 45, 1998.
FABRIS, Annateresa. Redefinindo o conceito de imagem. Revista Brasileira de História, v. 18, n.35, p. 46, 1998.
FABRIS, Annateresa. Redefinindo o conceito de imagem. Revista Brasileira de História, v. 18, n.35, p. 47, 1998.
GUIMARÃES, Manoel Luis Salgado. Nação e civilização nos trópicos: o Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro e o projeto de uma história nacional. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 1, p. 7, 1988.
KLEIN, Robert. Considerações sobre os fundamentos da iconografia. In: KLEIN, Robert. A forma inteligível. São Paulo: Edusp, 1998. p. 343
LEITE, Miriam M. Texto visual e texto verbal. In: BIANCO, Bela e LEITE, Miriam M. (orgs.). Desafios da imagem. Campinas: Papirus, 1998. p. 41
LEITE, Miriam M. Texto visual e texto verbal. In: BIANCO, Bela e LEITE, Miriam M. (orgs.). Desafios da imagem. Campinas: Papirus, 1998. p.43
MARTINS, José de Souza et al. (org.). O imaginário e o poético nas Ciências Sociais. Bauru: Edusc, 2005
PLAZA, Julio. Tradução intersemiótica. SP: Perspectiva, 1987.
QUÉAU,Philippe. O tempo virtual, In. PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. Editora 34, p. 93
QUÉAU,Philippe. O tempo virtual, In. PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. São Paulo: Editora 34.
SALGUEIRO, Heliana Angotti . Prefácio. In. BAXANDALL, Michael. Padrões de intenção. São Paulo: Cia das Letras, 2006
SAMAIN, Etienne. Questões heurísticas em torno do uso das imagens nas Ciências Sociais. In. BIANCO, Bela F.; LEITE, Miriam Moreira (org.). Desafios da imagem. Campinas: Papirus, 1998. p. 59.
SIMAN, Lana Mara de Castro. Pintando o descobrimento: o ensino de história e o imaginário de adolescentes. In: FONSECA, Thais N de Lima e SIMAN, Lana M Castro. Inaugurando a história e construindo a nação: discursos e imagens no ensino de história. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.