Teaching History and images: research possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2007v1n1p15

Keywords:

History teaching, Images, Construction of the knowledge.

Abstract

This text proposes the analysis of some theoretical references in respect to the concept of image, the means and the more frequent use of it, in the context of school classroom, by history teachers and principally the point of view of students from schools and high schools of Brazil’s public school system about the visual languages specificities and their analysis about the use of them by their teachers. Therefore, the article points the limit and the use of image by history teachers and tries to identify, from students answers, possibilities to investigate the construction of historic knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Heloisa Molina, Universidade Estadual de Londrina, Universidade Federal do Paraná

PhD in History from the Universidade Federal do Paraná (UFPR), Professor in the Department of History at the Universidade Estadual de Londrina

References

BAXANDALL, Michael. El ojo de la época: pintura y vida cotidiana en el Renacimiento. Arte y experiencia en el Quattrocento. Barcelona: Gustavo Gili, 1988. Traduzido no Brasil como Olhar renascente).

BAXANDALL, Michael. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Cia das Letras, 2006.

BURKE, Peter. Testemunha ocular. História e imagem. Bauru: Edusc, 2004.

BURKE, Peter. Testemunha ocular. História e imagem. Bauru: Edusc, 2004.

CALADO, Isabel.A utilização educativa das imagens. Porto: Porto Editora, 1994.

CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Cia das Letras, 1990.

COLI, Jorge.A pintura e o olhar sobre si: Victor Meirelles e a invenção de uma história visual no século XIX brasileiro. In: FREITAS, Marcos César (org.).Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 1998. p. 380

COUCHOT, Edmont. Da representação à simulação: evolução das técnicas e das artes da figuração. In. PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. São Paulo: Editora 34.

FABRIS, Annateresa. Redefinindo o conceito de imagem. Revista Brasileira de História, v. 18, n.35, p. 45, 1998.

FABRIS, Annateresa. Redefinindo o conceito de imagem. Revista Brasileira de História, v. 18, n.35, p. 46, 1998.

FABRIS, Annateresa. Redefinindo o conceito de imagem. Revista Brasileira de História, v. 18, n.35, p. 47, 1998.

GUIMARÃES, Manoel Luis Salgado. Nação e civilização nos trópicos: o Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro e o projeto de uma história nacional. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 1, p. 7, 1988.

KLEIN, Robert. Considerações sobre os fundamentos da iconografia. In: KLEIN, Robert. A forma inteligível. São Paulo: Edusp, 1998. p. 343

LEITE, Miriam M. Texto visual e texto verbal. In: BIANCO, Bela e LEITE, Miriam M. (orgs.). Desafios da imagem. Campinas: Papirus, 1998. p. 41

LEITE, Miriam M. Texto visual e texto verbal. In: BIANCO, Bela e LEITE, Miriam M. (orgs.). Desafios da imagem. Campinas: Papirus, 1998. p.43

MARTINS, José de Souza et al. (org.). O imaginário e o poético nas Ciências Sociais. Bauru: Edusc, 2005

PLAZA, Julio. Tradução intersemiótica. SP: Perspectiva, 1987.

QUÉAU,Philippe. O tempo virtual, In. PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. Editora 34, p. 93

QUÉAU,Philippe. O tempo virtual, In. PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. São Paulo: Editora 34.

SALGUEIRO, Heliana Angotti . Prefácio. In. BAXANDALL, Michael. Padrões de intenção. São Paulo: Cia das Letras, 2006

SAMAIN, Etienne. Questões heurísticas em torno do uso das imagens nas Ciências Sociais. In. BIANCO, Bela F.; LEITE, Miriam Moreira (org.). Desafios da imagem. Campinas: Papirus, 1998. p. 59.

SIMAN, Lana Mara de Castro. Pintando o descobrimento: o ensino de história e o imaginário de adolescentes. In: FONSECA, Thais N de Lima e SIMAN, Lana M Castro. Inaugurando a história e construindo a nação: discursos e imagens no ensino de história. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

Published

2014-07-30

How to Cite

Molina, A. H. (2014). Teaching History and images: research possibilities. Domínios Da Imagem, 1(1), 15–29. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2007v1n1p15

Issue

Section

Artigos gerais