History as Montage: contributions of cinema to the critique of historiography
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n11p25Keywords:
Cinema, History, Edition.Abstract
The present work makes a comparative analysis between history and cinema, using the studies about narrative and structural composition in cinema, specially the theories about edition, to comprehend some aspects of the historians' job. The function of the historian is comprehended as an editing process that, interlocking scraps, creates a new meaning between them and, at the same time, modifies the meaning of each scrap.Downloads
References
BERGER, Peter. LUCKMANN, Thomas. A Construção Social da Realidade. Petrópolis: Vozes, 2003.
BERNARDET, Jean-Claude. Caminhos de Kiarostami. São Paulo: Cia. Das Letras, 2004.
BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e Imagens do Povo. São Paulo: Ed. Schwarcz, 2003.
BORDWELL, David. O cinema clássico Hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: RAMOS, Fernão Pessoa, Teoria Contemporânea do Cinema. São Paulo: Ed. Senac, 2005. v.2
BRASIL, Giba Assis. Graus de realidade no audiovisual. In: Intersecções - R. De Estudos interdisciplinares. UERJ, RJ. Ano 5, n.1, p.81-89, 2003.
BURKE, Peter. A escrita da História. São Paulo: Editora da UNESP, 1992.
BURKE, Peter. O que é História Cultural. Tradução de Sergio Góes de Paula. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2005.
DEBATE: Cinema, entre o real e a ficção. Intercecções, Revista de Estudos Interdisciplinares, RJ. Ano 5, n.1, p.107-126, jul. 2003.
HESSEN, Johaness. Teoria do Conhecimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
MELO, Cristina Teixeira. O documentário como gênero audiovisual. Revista Comunicação e Informação, .5, n.1/2, p.25-40, jan./dez. 2002.
NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo, 10 dez. 1993. p. 7-28
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
TEIXEIRA, Francino Elinaldo. Enunciação do documentário: o problema de dar a voz ao outro. Estudos Socine de Cinema, São Paulo, Ano 3, 2003.
VEYNE, Paul. Como se escreve a História. Foucault revoluciona a História. Brasília: Ed. da UnB, 1982.
WHITE, Hayden. Meta-História: a imaginação histórica no século XIX. São Paulo: EDUSP, 1992.
XAVIER, Ismail (org). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1983.
XAVIER, Ismail. O Olhar e a Cena - Melodrama, Hollywood, Cinema Novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Domínios da ImagemDomínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.






The works in this journal are licensed under Creative Commons .