New Digital Technologies and Geography Education

a proposition of Didactic Sequence with the use of Cellphone App’s as a Pedagogical Resource

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/got.2023.v9.47696

Keywords:

Smartphones, Didactic Sequence, Geography education

Abstract

Today's society is increasingly technological and every day more people are having access to technologies. The school is not an isolated island, therefore, these new tools are gradually being incorporated into schools and students are increasingly having access to them. In this way, the objective of this research is to elaborate a Didactic Sequence addressing the content “The Landform Terrestrial” using the mobile applications Google Maps and LandscapAR Augmented Reality as didactic tools. Methodologically, this research was elaborated through bibliographical research, survey of applications for smartphones that can be used as a pedagogical resource for teaching Geography, in addition to the indication and categorization of these applications related to geographic contents, and, finally, the elaboration of a Didactic Sequence. The use of new technologies can contribute to the teaching-learning process, becoming communication, information and interaction tools, reproducing and producing knowledge from their use and social relations in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elias Gustavo Coutinho Pedrassini, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná

Sérgio Augusto Pereira, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Letras - Português e Inglês pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2012). Especialização em Literatura Brasileira pela Faculdade de Educação São Braz (2015) e Especialização em Educação de Jovens e Adultos - EJA também pela Faculdade de Educação São Braz (2017). Graduado em Geografia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2018). Já foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - Pibid, no Subprojeto de Geografia / UENP - Campus Cornélio Procópio (2017) e também do Residência Pedagógica, no Subprojeto de Geografia / UENP - Campus Cornélio Procópio (2018). Leciona como Professor PSS no Estado do Paraná tendo experiência como docente nas áreas de Letras - Português/ Inglês, com ênfase em Língua Portuguesa, e Geografia. Mestrando em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) - Bolsista Capes.

References

DELLORE, Cesar Brumini. Araribá Mais: Geografia – 6º ano - Manual do Professor. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2018.

DOLZ, Joaquim.; NOVERRAZ, Michèle.; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard.; DOLZ, Joaquim. Gêneros Orais e escritos na escola. Trad. e org. ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. São Paulo: Mercado das Letras, 2004, p. 95-128.

ERICKSON, Frederick. Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. In: WITTROCK, Merlin Carl (Org.). La investigación de la enseñanza. Barcelona: Paidós, 1989.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio: o minidicionário da língua portuguesa. 7 ed. Curitiba: Editora Positivo, 2008.

GOOGLE MAPS. Representação da área urbana de Cornélio Procópio - PR. Disponível em: https://www.google.com.br/maps. Acesso em: 18 de jan. 2023.

GOOGLE PLAY. Google Maps. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.maps&hl=en&gl=US. Acesso em:18 de jan. 2023a.

GOOGLE PLAY. LandscapAR Augmented Reality. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=de.berlin.reality.augmented.landscapar&hl=pt_BR&gl=US. Acesso em:18 de jan. 2023b.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

PENA, Rodolfo F. Alves. Curvas de nível e representação topográfica. Disponível em: https://www.preparaenem.com/geografia/curvas-nivel-representacao-topografica.htm. Acesso em: 18 de jan. 2023.

PEREIRA, Francine. Baranoski. Estratégias de leitura para os gêneros textuais mapa, tabela e artigo de divulgação científica: contribuições para o Ensino de Ciências, 2015. 132 f. Dissertação (Mestrado em ensino de Ciência e Tecnologia) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Ponta Grossa, 2015.

SOUZA, André Luiz.; MURTA, Cláudia A. Rodrigues.; LEITE, Luciano Gobo Saraiva. Tecnologia ou metodologia: aplicativos móveis na sala de aula. In: X Congresso Internacional de Linguagem e tecnologia on-line, 2016, Belo Horizonte -MG. V Anais do Evidosol/Ciltec-online. Belo Horizonte - MG: UFMG, 2016. v. 5. p. 82-90.

VESENTINI, José Willian. (org.). O ensino de Geografia no século XXI. Campinas: Papirus, 2004.

Published

2023-06-12

How to Cite

Pedrassini, E. G. C., & Pereira, S. A. (2023). New Digital Technologies and Geography Education: a proposition of Didactic Sequence with the use of Cellphone App’s as a Pedagogical Resource. Geographia Opportuno Tempore, 9(1), e47696. https://doi.org/10.5433/got.2023.v9.47696