Dialogues between literature and painting in Visconde de Taunay’s travel narratives

Authors

  • Priscila Célia Giacomassi Instituto Federal do Paraná - IFPR/Colombo

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2021v41p48

Keywords:

Visconde de Taunay, Literature, Painting, Travel narratives.

Abstract

The trips that Visconde de Taunay, still very young, undertook within the Brazilian territory, as well as the cultural upbringing provided by his family of French artists, definitely marked his literary production. In his works, the verbal construction remains in constant dialogue with painting, as it is possible to analyze, for example, in A Marcha das Forças (1865-1866), Inocência (1972), A Retirada da Laguna (1972), Memórias (1908) and Viagens de Outrora (1921). Pictorial descriptions, references to light and shadow, framing and a lexicon related to the visual arts are some of the instruments that Taunay uses to generate a suspension effect in the narrative which is capable of leading the reader to the contemplation of images and pictures made present in the verbal weaving.

Author Biography

Priscila Célia Giacomassi, Instituto Federal do Paraná - IFPR/Colombo

Ph.D. in Literary Studies from Universidade Federal do Paraná - UFPR, Professor of Portuguese, English and Literature at  Instituto Federal do Paraná  - IFPR/Colombo

References

ABAURRE, Maria Luiza M., & Marcela Pontara. Literatura brasileira. São Paulo: Moderna, 2005.

BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 37. ed. São Paulo: Cultrix, 1994.

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. 9. ed. 2v. Belo Horizonte: Itatiaia, 2000.

CASTRILLON-MENDES, Olga Maria. Taunay viajante e a construção da imagética de Mato Grosso. Tese (Doutorado em Letras), Universidade Estadual de Campinas, 2007.

CORTEZ, Clarice Zamoro. Literatura e Pintura. Thomas Bonnici & Lúcia Osana Zolin, orgs. Teoria literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. Maringá: UEM, 2005. 355-368.

LOUVEL, Liliane. A descrição pictural: por uma poética do iconotexto. Márcia Arbex. Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: UFMG, 2006.

STUMPF, Lúcia Klück. Fragmentos de guerra: imagens e visualidades da guerra contra o Paraguai (1865-1881). Tese (Doutorado em Antropologia Social), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

TAUNAY, Visconde de. A retirada da Laguna. São Paulo: Martin Claret, 2013.

TAUNAY, Visconde de. Inocência. São Paulo: Martin Claret, 2008.

TAUNAY, Visconde de. Memórias. São Paulo: Iluminuras, 2005.

TAUNAY, Visconde de. Viagens de outrora. 2. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1921.

WIMMER, Norma. A paisagem sul mato-grossense sob a perspectiva de Taunay. XI Congresso Internacional da ABRALIC - Tessituras, Interações, Convergências. 13 a 17 de julho de 2008. São Paulo: USP, 2008. Disponível em: https://abralic.org.br/eventos/cong2008/AnaisOnline/simposios/pdf/015/NORMA_WIMMER.pdf.

Published

2022-02-24

How to Cite

Giacomassi, Priscila Célia. “Dialogues Between Literature and Painting in Visconde De Taunay’s Travel Narratives”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 41, Feb. 2022, pp. 48-57, doi:10.5433/1678-2054.2021v41p48.