Children’s literature in formal and no-formal educational contexts: the flight technique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2019v37p67

Keywords:

Children’s literature, Formal And non-formal educational contexts, Literaty education

Abstract

This article discusses the problem of children’s literature in formal and non-formal educational contexts, highlighting the role of the adult-mediator in the promotion of aesthetic pleasure and reading comprehension, taking into account the levels of reading development and the experiences of the young reader. We advocate that the adult must be free to select the books that he considers most appropriate to work with children, despite the legal constraints regarding the ministerial directives embodied in the program documents and in the curricular guidelines for his educational and pedagogical practice. The aim is to demonstrate that the teacher should not only adhere to the didactic approach of obligatory works that guide his teaching practice, but he should go further, selecting texts and authors that seem relevant to him to instill the reading skills and enhancing the literary education of the young reader, so that he will gradually become competent and critical, capable of extracting plural meanings from the works that are preferentially directed to him or from those that he appropriates himself through the affective relationship with the act of reading.

Author Biography

Teresa Mendes, Instituto Politécnico de Portalegre - Portugal

PhD in Literary Studies - University of Lisbon. Adjunct professor at the Instituto Politécnico de Portalegre - Portugal.

References

AZEVEDO, F. . Literatura infantil e educação literária. A. Balça & M. Pires. Literatura Infantil e Juvenil: Formação de Leitores. Carnaxide: Santillana, 2013.

BUESCU, H. et al. Programa e Metas Curriculares de Português do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência, 2015.

CERVERA, J. Teoria de la Literatura Infantil. Bilbao: Mensajero, 1991.

MENDES, T. Vozes e Silêncio: a Poética do (Des)encontro na Literatura para Jovens. Lisboa: Bubok, 2015.

MERGULHÃO, T. Literatura Infantil e a técnica do voo. PROFFORMA, n. 03, 2011. Disponível em: <http://www.cefopna.edu.pt/revista/revista_03/pdf_03/es_04_03_v2.pdf>

MORAIS, J. A Arte de Ler – Psicologia cognitiva da leitura. Lisboa: Cosmos, 1997.

PENNAC, D. Como um Romance. 11. ed. Porto: Asa, 1999.

REDES, L. A educação literária nos novos programas de Português do ensino básico. Disponível em <https://www.app.pt/6589/a-educacao-literaria-nos-novos-programas-de-portugues-do-ensino-basico/>. Acesso em: 14 de maio de 2018.

SILVA, I. (coord.). Orientações Curriculares para a Educação Pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação, 2016.

SILVA, S. Das palavras às ilustrações: uma leitura de O Nabo Gigante e de João e o Feijoeiro Mágico. Disponível em <http://www.casadaleitura.org>. Acesso em: 21 de maio de 2018.

SIM-SIM, I. A formação para o ensino da leitura. Disponível em <http://www.casadaleitura.org>. Acesso em: 29 de maio de 2018.

VELOSO, R. A leitura Literária. Disponível em <http://www.casadaleitura.org>. Acesso em: 10 de maio de 2018.

VYGOTSKY, L. A Imaginação e a Arte na Infância. Lisboa: Relógio D’Água, 2009.

Published

2019-12-16

How to Cite

Mendes, Teresa. “Children’s Literature in Formal and No-Formal Educational Contexts: The Flight Technique”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 37, Dec. 2019, pp. 67-78, doi:10.5433/1678-2054.2019v37p67.