Portrait of a disquieting dress: almost object?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2016v32p95

Keywords:

Literature, Photography, Punctum

Abstract

This article outlines some relations between literature and photography through the analysis of the short story “Vestido de fustão”, by José J. Veiga. In the selection entitled Objetos turbulentos, in which the story is inserted, objects plays a prominent role in all narratives, almost functioning as characters of the plots. This valorization of objects is carried out, in most cases, through resources that approach the focalization of photography, once the image of the object is centrally projected, minutely, as poeticizing the instant of its captation, revealing the punctum to the reader/ spectator. The objects unveil unusual situations, problematizing practices of subjectivation/ objectivation, in which the subjects are tangled. The aim of this article is to demonstrate that the unusual objects, for being conceived as punctum, follow a process of facialization, that engenders the fantastic ambience in the narratives in which they are inserted, and therefore they become turbulent or almost object. For the analysis, the theoretical support is specially studies by Roland Barthes and Gilles Deleuze.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marisa Martins Gama-Khalil, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Literary Studies from Universidade Estadual Paulista. Post-doctorate from the Universidade de Coimbra. Professor at the Universidade Federal de Uberlândia.

References

BARTHES, Roland. A câmara clara. 12ª ed. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, Roland. Ensaios críticos. Trad. António Massano e Isabel Pascoal. Lisboa: Edições 70, 2009.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, Walter. Magia, técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 91-107.

CALVINO, Italo. Coleção de areia. Trad. Maurício Santana Dias. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

CARTIER-BRESSON, Henri. Fotografiar del natural. Trad. Núria Pujol I Valls. Barcelona: Gustavo Gili, 2003.

CASA NOVA, Vera. Texturas: Ensaios .Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2012.

DELEUZE, Gilles. Cinema 1: Imagem-Movimento. Trad. Sousa Dias. São Paulo: Brasiliense, 1985.

DERRIDA, Jacques & Lena Bergstein. Enlouquecer o subjétil. Trad. Geraldo de Souza. São Paulo: Ateliê; Ed. UNESP, 1998.

DUBOIS, Phillipe. O ato fotográfico. Trad. Maria Appenzeller. Campinas: Papirus, 2001.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Aurélio Século XXI. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

FREUD, Sigmund. O inquietante. In: FREUD, Sigmund. História de uma neurose infantil (O homem dos lobos): Além do princípio do prazer e outros textos. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010, p. 328-376.

FURTADO, Filipe. A construção do fantástico na narrativa. Lisboa: Livros Horizonte, 1980.

GENETTE, Gérard. Nouveau discours du récit. Paris : Éditions du Seuil, 1983.

HISSA, Cássio Eduardo Viana. A mobilidade das fronteiras: Inserções da geografia na crise da modernidade. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006.

PONGE, Francis. Alguns poemas (Antologia poética). Manuel Gusmão, org. e trad. Lisboa: Cotovia, 1996.

SPINOZA, Benedictus de. Ética. Trad. Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Aut~entica, 2013.

VEIGA, José J. Objetos turbulentos: Contos para ler à luz do dia. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.

Published

2017-08-07

How to Cite

Gama-Khalil, Marisa Martins. “Portrait of a Disquieting Dress: Almost Object?”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 32, Aug. 2017, pp. 95-105, doi:10.5433/1678-2054.2016v32p95.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.