Intermediality and Epic Theatre From Brecht’s ThreePenny Opera: Theatre and Cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2013v25p18

Keywords:

Bertolt Brecht, Epic theatre, Intermediality, Theatre and society

Abstract

The play The Threepenny Opera, by Brecht and Weill, premiered succesfully in 1928. Its adaptation to the cinema at first maintened its authors as the responsible for the screenplay, but they were later excluded from the process because of their attempt to catch up with critical issues within the play, and Pabst´movie premiered in 1931. In this paper we discuss some aspects of the text and its cinema adaptation regarding the issue of intermediality. Categories as music, text and plot in epic theatre impose the intermediality as their tenet for their functioning, aiming at a rupture with the normatization of traditional forms to develop a materialistic critique of capitalistic society.

Author Biography

Alexandre Flory, Universidade Estadual de Maringá

Master and PhD from the Universidade de São Paulo. Professor at the Universidade Estadual de Maringá.

References

BAKHTIN, Mikhail. Epos e romance. Questões de Literatura e Estética. São Paulo: Edunesp/Hucitec, 1998.

BRECHT, Bertolt. Teatro Dialético. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

BRECHT, Bertolt. Teatro Completo vol. 3. São Paulo: Paz e terra, 2004.

BRECHT, Bertolt. Brecht no Cinema. Box com 3 DVDs. São Paulo: Versátil, 2010.

BENJAMIN, Walter. Documentos de Cultura – Documentos de Barbárie. Seleção Willi Bolle. São Paulo: Cultrix/EDUSP, 1986.

BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas vol. I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1986.

COSTA, Iná Camargo. Visões de Brecht. Brecht no cinema. São Paulo: Versátil, 2010.

CANDIDO, Antonio. “Dialética da malandragem”. O Discurso e a Cidade. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2004. 17-46.

HIGGINS, Dick. “Intermídia”. Thaïs Flores Nogueira Diniz & André Soares Vieira, orgs. Intermidialidade e Estudos Interartes: Desafios da Arte Contemporânea. Belo Horizonte: Rona Editora / FALE/UFMG, 2012. 41-50.

RAJEWSKY, Irina. A fronteira em discussão: o status problemático das fronteiras midiáticas no debate contemporâneo sobre intermidialidade. Thaïs Flores Nogueira Diniz & André Soares Vieira, orgs. Intermidialidade e Estudos Interartes: Desafios da Arte Contemporânea. Belo Horizonte: Rona Editora / FALE/UFMG, 2012. 51-74.

ROSENFELD, Anatol. Cinema: Arte e Indústria. São Paulo: Perspectiva, 2002.

ROSENFELD, Anatol. Texto/contexto I. São Paulo: Perspectiva, 1996.

ROSENFELD, Anatol. Brecht e o Teatro Épico. São Paulo: Perspectiva, 2012.

SCHWARZ, Roberto. Ao Vencedor as Batatas. São Paulo: Ed. 34 : Duas Cidades, 2000.

SZONDI, Peter. Teoria do Drama Moderno [1880-1950]. São Paulo: CosacNaify, 2001.

Published

2013-11-30

How to Cite

Flory, Alexandre. “Intermediality and Epic Theatre From Brecht’s ThreePenny Opera: Theatre and Cinema”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 25, Nov. 2013, pp. 18-28, doi:10.5433/1678-2054.2013v25p18.