Negriticeness and imagined community of african-brazilians in literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2009v17p44

Keywords:

Negriticeness, Identity, imagined community

Abstract

The article proposes an afro-descendent imagined community, in which Ismael, Emanuel and Bertilia represent multiplicity and difference within literary African-Brazilianess. In Nelson Rodrigues’s Black Angel, black arielist Ismael symbolizes an assimilationist encounter with the white world, through an interracial marriage to Margarida. In Abdias do Nascimento’s Color’s Sortilege II, black calibanist/nationalist Emanuel stands for afro-centric traditions and religious experiences. Finally, in my Color’s Eye, black/white eshuist Bertilia performs a catalyst mixture of black and white culture through the language of different texts.

Author Biography

José Endoença Martins, Universidade Federal de Santa Catarina

PhD student in Letters at the Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ANDERSON, Benedict. 2008. Comunidades Imaginadas: Reflexões Sobre a Origem e a Difusão do Nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras.

ASSIS, Machado de. 2009. Dom Casmurro. São Paulo: Saraiva.

DU BOIS, W. E. B. 1986. The Conservation of Races. Writings : The Suppression of the African Slave-Trade, The Souls of Black Folk, Dusk of Dawn, Essays and Articles. New York: The Library of America. 815-826.

FERREIRA, Ricardo Franklin. 2004. Afro-Descendente: Identidade em Construção. São Paulo: Educ; Rio de janeiro: Pallas.

GATES, Henry Louis, jr. 1988. The Signifying Monkey: A Theory of African-American Literary Criticism. Oxford: Oxford U P.

MARTINS, José Endoença. 1993. Enquanto Isso em Dom Camurro. Florianópolis: Paralelo 27.

MARTINS, José Endoença. 2003. “Negritice: Repetição e Revisão”. O Olho da Cor: Uma Peça em três atos. Blumenau: Edição do Autor. 13-18.

MARTINS, José Endoença. 2003. O Olho da Cor: Uma Peça em Três Atos. Blumenau: Edição do Autor, 2003.

MARTINS, José Endoença. 2009. Enquanto Isso em Dom Casmurro. Blumenau: Edifurb.

MEMMI, A. 1967. Retrato do Colonizado Precedido pelo Retrato do Colonizador. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

MORRISON, Toni. 1994. A Canção de Solomon. São Paulo: Best Seller.

NASCIMENTO, Abdias do. 1979. Sortilégio II: Mistério Negro de Zumbi Redivivo. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

RETAMAR, Roberto Fernández. 1988. Caliban e Outros Ensayos. São Paulo: Busca Vida.

RODÓ, José Enrique. 2004. Ariel. Madrid: Cátedra.

RODRIGUES, Nelson. 1981. “Anjo Negro”. Teatro Completo de Nelson Rodrigues 2: Peça Míticas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

SARTRE, Jean-Paul. 1984. “O existencialismo é um humanismo”. O existencialismo é um humanismo; A Imaginação; Questão de Método. São Paulo: Abril Cultural, 1984. 1- 32.

SHAKESPEARE, William. 1999. A Tempestade. Rio de Janeiro: Lacerda.

WHARTON, Edith. 1995. A Época da Inocência. São Paulo: Circulo do Livro.

WEST, Cornel. 1993. “The Dilemma of the Black Intellectual”. Cornel West Keeping Faith: Philosophy and Race in America. London: Routledge. 67-85.

WEST, Cornel. 1994. Questão de Raça. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

Published

2009-12-17

How to Cite

Martins, José Endoença. “Negriticeness and Imagined Community of African-Brazilians in Literature”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 17, no. 1, Dec. 2009, pp. 44-55, doi:10.5433/1678-2054.2009v17p44.