Deceive me, i like it! The construction of fake in Paul Auster´s novel City of glass and in Silviano Santiago´s o Falso mentiroso
DOI:
https://doi.org/10.5433/1678-2054.2007v10p54Keywords:
Contemporary, Litterature, Lie, DiscourseAbstract
Paul Auster and Silviano Santiago transit through multiple discoursive confi gurations: literature, journalism (in materials of wide circulation) and cinema (Paul Auster). We believe this movement reaches a goal wich is to act politically in a way to expose and change contemporary comprehension of time and space. Our main goal is centered in the attempt to identify the discoursive procedures through wich both of them construct the fake as the main axe of their narratives. Bu this we mean the uses of lying as a poetical and aesthetical mechanism. The books chosen to this study are City of Glass, the fi rst story in Paul Auster´s The Trilogy of New York, and O falso mentiroso, by Silviano Santiago, a brazilian professor and writer.Downloads
References
AUSTER, Paul. Noite do Oráculo. Tradução de José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
AUSTER, Paul. Leviatã. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética. São Paulo: Hucitec. 1988.
ECO, Umberto. Lector in fabula – a cooperação interpretativa nos textos narrativos. Tradução de Attilio Cancian. 2.ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.
ECO, Umberto. O conceito de texto. Tradução de Carla Queiroz. São Paulo: Edusp, 1984.
ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da fi cção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
GUELFI, Maria Lúcia Fernandes. Narciso na sala de espelhos: Roberto Drummond e as perspectivas pós-modernas da fi cção. Tese (Doutorado em Letras), Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ), 1994.
HOISEL, Evelina. Silviano Santiago e seus múltiplos. Salvador, Ba, 2005 (no prelo).
HUTCHEON, Linda. Poética do Pós-Modernismo: história, teoria, fi cção. Tradução de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991a.
HUTCHEON, Linda. Postmodernism representation in: The Politics of Postmodernism. London, NY, 1991b.
HUYSSENS, Andreas. A dialética oculta: vanguarda, tecnologia e cultura de massa. In: Memórias do Modernismo. Rio de Janeiro: ed. da UFRJ, 1997.
JAMESON, Fredric. Pós-modernismo – a lógica cultural do capitalismo tardio. 2.ed. São Paulo: Ática, 1985.
LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno explicado às crianças. 2.ed. Lisboa: Vega, 1993.
POE, Edgar Allan. William Wilson. In: Histórias Extraordinárias. São Paulo: Círculo do Livro, 1985.
SANTIAGO, Silviano. O Narrador Pós-Moderno. In: Nas Malhas da Letra. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
SANTIAGO, Silviano. Leitura e Cidadania. In: O cosmopolitismo do pobre. Belo Horizonte: ed. UFMG, 2004a.
SANTIAGO, Silviano. O falso mentiroso. Rio de Janeiro: Rocco, 2004b.
SANTIAGO, Silviano. Epílogo em 1ª pessoa – eu & as galinhas d´angola. In: O cosmopolitismo do pobre. Belo Horizonte: ed. UFMG, 2004c.
SANTIAGO, Silviano. Literatura e cultura de massa. In: O cosmopolitismo do pobre. Belo Horizonte: ed. UFMG, 2004d.
SANTIAGO, Silviano. A permanência do discurso na tradição do modernismo. In: Nas malhas da letra: ensaios.Rio de Janeiro: Rocco, 2002.
SANTOS, Roberto Corrêa dos. Modos de saber, modos de adoecer. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1999.
VILAS BOAS, Sérgio. Mr. Invisível do Brooklyn. In: Perfi s – e como escrevê-los. São Paulo: Summus, 2003. (Novas buscas em Comunicação, vol. 69)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
d) The authors of the approved works authorize the journal to, after publication, transfer their content for reproduction in content indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted for publication are of their original creation, taking full responsibility for their content in case of any objection by third parties.