The organization of pedagogical work in the literacy cycle
students’ knowledge in action
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n1p158-172Keywords:
Residência pedagógica Program; Literacy practices; Initial and continuing training.Abstract
The Residência pedagógica Program (PRP) has as one of its main objectives the appreciation of the school as a privileged space for the production of specific knowledge and the inseparability between theory and practice in teacher training. In this article, we aim to analyze the contribution of that Program to the training of future literacy teachers, focusing on the knowledge construction process and literacy teaching practices experienced by residents of the Pedagogy course at UFPE, through the articulation between the initial preparation and continuous training of preceptor teachers. The results revealed that the PRP, as a teacher training program, provided opportunities for reflection and construction of teaching and learning practices in the classroom, which involved knowledge about the Alphabetic Writing System in an innovative and transformative way. The identification of literacy students' knowledge about writing stands out, the organization of pedagogical work based on the development of activities in daily school life and attention to the diversity of students' knowledge about writing, which contributes to reflection on the process of knowledge about the teaching practice of residents and preceptors and, also, for the construction of the professional identity of the literacy teacher.
References
BORGES, C. Saberes docentes: diferentes tipologias e classificações de um campo de pesquisa. Educação & Sociedade Dossiê, Campinas, ano XXII, n. 74, p. 11-26, abr. 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Pró-letramento: Apresentação. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pro-letramento. Acesso em: 2 dez. 2023.
BRASIL. Relatório da Avaliação Nacional da Alfabetização. Brasília, DF: Inep, 2017.
CANDAU, V. M. F. (Org.). Didática Crítica Intercultural: aproximações. Petrópolis: Vozes, 2012.
CHARTIER, A. M. A. Práticas de leitura e escritas: história e atualidades. Belo Horizonte: Ceale: Autêntica, 2007. p. 248.
CALDEIRA, A. M. S. A apropriação e construção do saber docente e a prática cotidiana. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 95, p. 5-12, 1995.
CRUZ, M. S. Tecendo a alfabetização no chão da escola seriada e ciclada: a fabricação das práticas de alfabetização e a aprendizagem da escrita e da leitura pelas crianças. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, 2011.
DURAN, M. C. G. Alfabetização na rede pública de São Paulo: a história de caminhos e descaminhos do ciclo básico. 1999. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1999.
FERREIRA, A. T. B. Os saberes docentes e sua prática. In: ______. (Org.) Formação continuada de professores – questões para reflexão. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p.51-64.
FERREIRA, A. T. B.; CRUZ, S. P. S. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: ______. (Org.). Formação Continuada de Professores: reflexões sobre prática. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2010. p. 49-65.
FERREIRA, A. T. B.; LEAL, T. F. Formação continuada de professores: enfim, o que pensam e sugerem os professores? In: ______. (Org.). Formação continuada de professores: uma reflexão sobre a prática. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2010. p. 81-95.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. A psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Editora UNIJUI, 1998.
GOULART, C. A organização do trabalho pedagógico: alfabetização e letramento como eixos orientadores In: BRASIL. Secretaria da Educação Básica. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Organização de J. Beauchamp, S. D. Pagel, A. R. do Nascimento. Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica/Ministério da Educação, 2007. p. 85-95.
GOIGOUX, R. Um modele d’analyse de l’activité des enseignants. Education & Didactique, [S. l.], v. 3, p.19-41. 2007.
______. Mieux connaître les parcours es enseignants debutants pour mieux les former. In: GOIGOUX, R.; RIA, L.; TOCZEK-CAPELLE, M. C. (Ed.). Les parcours de formations des enseignants débutants. Clermont-Ferrand: Presses Universitaires Blaise-Pascal, 2009. p. 25-44.
LIBÂNEO, J. C.; ALVES, N. (Org.). Temas da Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.
NÓVOA, A. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 11-20, jan./jun. 1999.
PAULINO, G.; COSSON, R. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, R.; RÖSING, T. (Org.). Escola e leitura: velha crise; novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 27-36.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
TARDIF, M.; LESSARD, C.; GAUTHIER, C. Formação dos professores e contextos sociais. Porto: Rés, 2001.
SILVA, N. N. T. Estudo de práticas de alfabetização face à heterogeneidade de conhecimentos sobre a escrita alfabética nos anos iniciais do ensino fundamental no Brasil e na França: relação entre práticas de ensino e progressão das aprendizagens dos alunos. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo, Contexto, 2016.
SOUZA, A. F. L.; BARROS, J. A. B.; SILVA, N. M. A. (Coord.). Política de ensino da rede municipal do Recife. 2. ed. rev. e atual. Recife: Secretaria de Educação, 2021. 6 v.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andrea Brito, Eliana Albuquerque, Sirlene Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal reserves the right to make, in the originals, normative, orthographic and grammatical modifications in order to maintain the standard language and the credibility of the publication. It will respect, however, the authors’ style of writing. Modifications, corrections and suggestions of conceptual order will be forwarded to the authors, if necessary. In these cases, the papers, once appropriate, should be submitted to a new appreciation. The final examinations will not be forwarded to the authors. Works published become property of Signum, being its total or partial reprint subject to an explicit authorization of the journal. In all subsequent quotes the original source of publication should be mentioned, in case, in Photographic Discourse. Opinions emitted by the authors are their exclusive responsibility.