Survey of Sites for the Teaching/learning of Portuguese for Speakers of Other Languages
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-4876.2023v26n2p20Keywords:
Online teaching materials, Portuguese as a foreign language, Language teaching and learningAbstract
In view of the growing demand for teaching and learning Portuguese for speakers of other languages, there is a need to strengthen and expand studies in the area and to identify trends and approaches in productions. This article aims to identify websites that contain tools, collections of theoretical and didactic materials for teaching and learning Portuguese for speakers of other languages, as well as to evaluate and indicate the material in terms of the teaching perspective adopted for Portuguese for speakers of other languages. To carry out the study, a survey was carried out, based on the identification of a group of teachers and researchers involved with the subject in the field of Applied Linguistics. Searches were then carried out to map the sites, as well as a descriptive analysis of the tools, the type of material and the recipients. The corpus selected showed that most of the sites provide collections of theoretical materials to support studies and teaching materials (handouts, books, pdf content pages and suggested audio, audiovisual and cultural media links for teachers to work with/apply the suggested activities in face-to-face or virtual classrooms). The article highlights that there is a comprehensive and accessible body of theory, as well as a diversity of teaching materials, produced and improved over the years, whether for reading and understanding the meanings of authentic textual/discursive genres, or for working on multiculturalism and interculturalism, or for contextualized grammar activities, geographical and historical aspects of the Brazilian context.
Metrics
References
ANDIFES; REDE ISF. Resultado do credenciamento de especialistas na Rede Idiomas sem Fronteiras. Dezembro, 2019. Available at: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2020/02/1o.-Credenciamento-Especialistas-IsF_dez19.pdf. Accessed on: Jan. 21, 2022.
ARAÚJO, A. D. Computadores e ensino de línguas estrangeiras: uma análise de sites instrucionais. Linguagem em (Dis)curso [online]. 2009, v. 9, n. 3, pp. 441-461. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-76322009000300002. Available at: https://doi.org/10.1590/S1518-76322009000300002. Accessed on: Jan. 21, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-76322009000300002
BARROS, E. B. R. DE; FURTOSO, V. B. Ensino de português para falantes de outras línguas: múltiplas realidades, múltiplas necessidades. Scripta, v. 25, n. 53, p. 8-41, 29 jun. 2021. DOI: Available at: https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p8-41. Accessed on: Jan. 21, 2022. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p8-41
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Documento base do exame Celpe-bras [recurso eletrônico]. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020. Available at: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/documento_base_do_exame_celpe_bras.pdf. Accessed on: Jan. 21, 2022.
BROCCO, A. S. Avaliação de produções escritas em português para falantes de outras línguas em contexto Teletandem: contribuições para a formação inicial de professores. 2014. 201 f. Thesis (Doctorate in Letters) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
CAVALCANTI, L.; OLIVEIRA, W. F. de. Um panorama da imigração e do refúgio no Brasil: reflexões à guisa de introdução. in: CAVALCANTI, L; OLIVEIRA, T.; SILVA, B. G. Relatório Anual 2021 – 2011-2020: Uma década de desafios para a imigração e o refúgio no Brasil. Série Migrações. Observatório das Migrações Internacionais; Ministério da Justiça e Segurança Pública/ Conselho Nacional de Imigração e Coordenação Geral de Imigração Laboral. Brasília, DF: OBMigra, 2021a.
CAVALCANTI, L; OLIVEIRA, T.; SILVA, B. G. Imigração e refúgio no Brasil: retratos da década de 2010. Observatório das Migrações Internacionais; Ministério da Justiça e Segurança Pública/ Conselho Nacional de Imigração e Coordenação Geral de Imigração Laboral. Brasília, DF: OBMigra, 2021b.
FURTADO, R. N. Português para estrangeiros: entrevista com o Prof. Dr. Nonato Furtado: português como língua estrangeira (PLE). In: Tecnologia para o ensino comunicativo de línguas estrangeiras, 2019. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=bcTOlspU6Rs&t=38s . Accessed on: Jan. 21, 2022.
FURTOSO, V. B. O ensino de português para falantes de outras línguas sem fronteiras: experiências de IES brasileiras no período da pandemia. in: XVI ENFOLE, Encontro de Formação de Professores de Línguas, Roda de Conversa 2: Educação Linguística, 2020. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=HQ0J_Jbvff8. Accessed on: Jan. 21, 2022.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
SCHOFFEN, J. R. Gêneros do discurso e parâmetros de avaliação de proficiência em português como língua estrangeira no exame Celpe-Bras. 2009. 192f. Thesis (Doctorate in Applied Linguistics) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
SÃO BERNARDO, M. A. de; BARBOSA, L. M. A. Ensino de português como língua de acolhimento: experiência em um curso de português para imigrantes e refugiados(as) no Brasil. Fólio - Revista de Letras, Vitória da Conquista, v. 10, n. 1, 2018. DOI: 10.22481/folio.v10i1.4045. Available at: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/4045. Accessed on: Jan. 14, 2022. DOI: https://doi.org/10.22481/folio.v10i1.4045
SILVA, S. de S. Português como língua não materna: relatos de imigrantes bolivianos. Matraga, Rio de Janeiro, v. 25, n.44, p.410-427, mai./ag. 2018. DOI: https://doi.org/10.12957/matraga.2018.33842. Available at: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/article/view/33842. Accessed on: Jan. 21, 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/matraga.2018.33842
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Signum: Estudos da Linguagem
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal reserves the right to make, in the originals, normative, orthographic and grammatical modifications in order to maintain the standard language and the credibility of the publication. It will respect, however, the authors’ style of writing. Modifications, corrections and suggestions of conceptual order will be forwarded to the authors, if necessary. In these cases, the papers, once appropriate, should be submitted to a new appreciation. The final examinations will not be forwarded to the authors. Works published become property of Signum, being its total or partial reprint subject to an explicit authorization of the journal. In all subsequent quotes the original source of publication should be mentioned, in case, in Photographic Discourse. Opinions emitted by the authors are their exclusive responsibility.