Survey of Sites for the Teaching/learning of Portuguese for Speakers of Other Languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2023v26n2p20

Keywords:

Online teaching materials, Portuguese as a foreign language, Language teaching and learning

Abstract

In view of the growing demand for teaching and learning Portuguese for speakers of other languages, there is a need to strengthen and expand studies in the area and to identify trends and approaches in productions. This article aims to identify websites that contain tools, collections of theoretical and didactic materials for teaching and learning Portuguese for speakers of other languages, as well as to evaluate and indicate the material in terms of the teaching perspective adopted for Portuguese for speakers of other languages. To carry out the study, a survey was carried out, based on the identification of a group of teachers and researchers involved with the subject in the field of Applied Linguistics. Searches were then carried out to map the sites, as well as a descriptive analysis of the tools, the type of material and the recipients. The corpus selected showed that most of the sites provide collections of theoretical materials to support studies and teaching materials (handouts, books, pdf content pages and suggested audio, audiovisual and cultural media links for teachers to work with/apply the suggested activities in face-to-face or virtual classrooms). The article highlights that there is a comprehensive and accessible body of theory, as well as a diversity of teaching materials, produced and improved over the years, whether for reading and understanding the meanings of authentic textual/discursive genres, or for working on multiculturalism and interculturalism, or for contextualized grammar activities, geographical and historical aspects of the Brazilian context.

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Author Biographies

Marcos Vinícius Victor de Moura, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Mestre em Inovação Tecnológica, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2022), Especialista em Gestão Empresarial pela Fundação Getúlio Vargas (2014); Programador Visual da Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Acir Mario Karwoski, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Licenciatura em Letras UNESPAR. Mestrado em Linguística Aplicada UNITAU (2002) e Doutorado em Letras UFPR (2008). Pós-doutorado em Educação da Universidade da Califórnia Santa Bárbara (2015). Professor Associado, atua no curso de graduação em Letras e nos programas de pós-graduação Mestrado Profissional em Letras e no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Educação (UFTM). 

Juliana Bertucci Barbosa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela UNESP- Araraquara (2008). Pós-doutora pelo Programa de Pós-Graduação de Linguística e Língua Portuguesa da UNESP- Araraquara (2019-2020). Professora Associada no curso de graduação em Letras e e do Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro UFTM. 

Beatriz Gaydeczka, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Contestado (2003), licenciada em Letras pela UNESPAR (2003), mestre em Linguística Aplicada pela Universidade de Taubaté (2006) e doutora em Letras na Universidade de São Paulo (2012). É Professora Associada na Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Graduações em Engenharias e no Programa de Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica.

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Published

2023-08-30

How to Cite

MOURA, M. V. V. de; KARWOSKI, A. M.; BARBOSA, J. B.; GAYDECZKA, B. Survey of Sites for the Teaching/learning of Portuguese for Speakers of Other Languages. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 20–35, 2023. DOI: 10.5433/2237-4876.2023v26n2p20. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/45455. Acesso em: 21 may. 2024.