Language from a sociohistoric perspective

Authors

  • Vera Lúcia Lopes Cristovão Universidade Estadual de Londrina
  • Adja Balbino Amorim Barbieri Durão Universidade Estadual de Londrina
  • Elvira Lopes Nascimento Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2003v6n2p81

Keywords:

Text genres, Sociodiscursive interactionism.

Abstract

The growing number of publications and presentations in events in the area of Linguists and Letters are making emerge the relevance of the use of a sociohistorical approach in qualitative research involving language studies. Specifically in the area of text genres, we can rely on different works such as Meurer and Motta-Roth (2002), Dionísio, Machado e Bezerra (2002), Marcuschi (prelo) among others. Our study aims at summing up the main ideas of the theoretical framework of the sociodiscursive interactionism as proposed by Bronckart (1997/1999) for analyses of how language works in texts belonging to text genres that may be objects of teaching-learning at school.

Author Biography

Vera Lúcia Lopes Cristovão, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Estadual de Londrina (1988), mestrado em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) e doutorado (2002) e pós-doutorado (2008) em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professora adjunto da Universidade Estadual de Londrina, membro do Programa de Pós Graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL - UEL) e líder do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (desde 2002). É parecerista da revista Linguagem em (Dis)curso, da Revista Brasileira de Linguística Aplicada e da Revista Linguagem e Ensino. Foi membro da comissão editorial da revista SIGNUM: Estudos da Linguagem (UEL) por 4 anos.

Published

2004-12-15

How to Cite

CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; DURÃO, Adja Balbino Amorim Barbieri; NASCIMENTO, Elvira Lopes. Language from a sociohistoric perspective. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 81–100, 2004. DOI: 10.5433/2237-4876.2003v6n2p81. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4523. Acesso em: 22 jul. 2024.