Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks

Authors

  • Mariângela Garcia Lunardelli Universidade do Norte do Paraná
  • Regina Maria Gregório Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2001v4n1p179

Keywords:

Brazilian Portuguese, Syntax, Textbooks.

Abstract

The aim of this work is to verify whether primary school textbooks – in a sample of seven series – have already assimilated some trends of Brazilian standard language. Four syntax level aspects, which have undergone some changes, have been selected from Portuguese from Portugal (PP) and Portuguese from Brazil (PB) in order to exemplify these trends: speech person system and the implementation of você/vocês; pronoun position – proclisis, mesoclisis and enclitic: trends and fossilization; use of accusative variants – clitics, lexical pronoun and null object; and topic constructions.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mariângela Garcia Lunardelli, Universidade do Norte do Paraná

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Londrina (1993) e Mestrado em Letras pela Universidade Estadual de Londrina (2000).

Regina Maria Gregório, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Letras Francos Portuguesas pela Universidade Estadual de Londrina (1971), mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (1989) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1996).

Published

2001-07-15

How to Cite

LUNARDELLI, M. G.; GREGÓRIO, R. M. Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 179–195, 2001. DOI: 10.5433/2237-4876.2001v4n1p179. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4413. Acesso em: 21 may. 2024.