Survey of Teachable Elements in the Genres "Press News" in Mother Language (ML) and "Virtual News" in Foreign Language (FL)

Authors

  • Josué Marcos Ribeiro Universidade Estadual de Londrina
  • Roseane Silva Saito Universidade Estadual de Londrina
  • Vera Lúcia Lopes Cristovão Universidade Estadual de Londrina
  • Elvira Lopes Nascimento Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2005v8n2p109

Keywords:

Genres, News, Teaching of Reading.

Abstract

Aiming at a proposal of interdisciplinarity and teaching organization toward genres studies, this work intends to approach teachable elements of the genres known as “press news” in (Brazilian) Portuguese and “virtual news” in English referring to the infrastructure of the text. Based on the analysis of the genres, according to the sociodiscursive interactionism (Bronckart (1999); Dolz & Schneuwly (1998), we outline units of language (of possible relevance) present in these genres, according to their functions, to teach (Brazilian) Portuguese and English. These units are illustrated by news corpora. We also intend to contribute to teacher’s work, offering possible tools to aid the application of genres in the teaching of foreign and mother languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josué Marcos Ribeiro, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Licenciatura em Português/Inglês com as respectivas Literaturas pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (1994). Atualmente é técnico administrativo da Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: gêneros textuais, ensino de línguas, modelos didáticos, ensino de leitura e falsos cognatos.

Roseane Silva Saito, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Londrina (2004) e especialização em Ensino de Língua Estrangeira pela Universidade Estadual de Londrina (2006) . Tem experiência na área de Letras.

Vera Lúcia Lopes Cristovão, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Estadual de Londrina (1988), mestrado em Lingüística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) e doutorado (2002) e pós doutorado (2008) em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Elvira Lopes Nascimento, Universidade Estadual de Londrina

Realizou seu curso de Mestrado na Universidade de São Paulo, investigando os processos de textualização na produção escrita de alunos do ensino fundamental. No curso de Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa na Universidade de São Paulo investigou o discurso oral de sala de aula. Atua nas linhas de pesquisa " Ensino de língua portuguesa e outras linguagens" e "Formação do professor de língua portuguesa", investigando gêneros textuais, ação e atividade de professores de língua portuguesa na formação inicial e continuada.

Published

2005-12-15

How to Cite

RIBEIRO, Josué Marcos; SAITO, Roseane Silva; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; NASCIMENTO, Elvira Lopes. Survey of Teachable Elements in the Genres "Press News" in Mother Language (ML) and "Virtual News" in Foreign Language (FL). Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 109–125, 2005. DOI: 10.5433/2237-4876.2005v8n2p109. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3710. Acesso em: 23 dec. 2024.