Teachers on the verge of a breakdown: the dilemma of real work and occupational stress

Authors

  • Tânia Maria Mazzillo PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2005v8n1p25

Keywords:

Stress, Prescribed Work, Actual Work, Real Work, Actor, Acting, Emotion.

Abstract

This study focuses on a situation of conflict in a classroom, as described in a learner’s diary. A discourse analysis following Bronckart & Machado´s (2004) ‘semantics of acting’ has helped us to identify the actions which led to the situation of conflict and to conclude that such a conflict hindered the implementation of the teacher’s planned work, therefore possibly causing stress.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tânia Maria Mazzillo, PUC-SP

É Doutora em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC de São Paulo (2006) e Mestre em Lingüística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2000). É também Bacharel em Ciências Jurídicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1978). Atualmente é Professor- Adjunto da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Letras.Tem experiência na área de ensino de inglês e na área de Inglês Instrumental, destacando-se o Inglês Jurídico. Sua pesquisa de doutorado foi realizada na linha de pesquisa Linguagem, Trabalho e Educação, fundamentando-se na teoria do Interacionismo Sociodiscursivo e na Ergonomia da Atividade de linha francesa. Foi orientanda da Prof. Anna Rachel Machado e integra, hoje, o grupo de pesquisas Alter. O Grupo ALTER é diretamente ligado ao grupo de pesquisas LAF (Language, Action e Formation), da Universidade de Genebra, que é liderado, por sua vez, pelo Prof. Dr. Jean-Paul Bronckart, daquela Universidade. Em sua tese de doutorado, Tania Mazzillo desenvolveu análises de textos interpretativos sobre o trabalho do professor de língua estrangeira, visando a melhor compreender a interpretação do agir e da avaliação do agir do professor em seu trabalho.

Published

2005-07-15

How to Cite

MAZZILLO, Tânia Maria. Teachers on the verge of a breakdown: the dilemma of real work and occupational stress. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 25–36, 2005. DOI: 10.5433/2237-4876.2005v8n1p25. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3633. Acesso em: 6 jan. 2025.