Systemic-functional multimodal discourse analysis of english language coursebooks for high school in public education

Authors

  • Reinildes Dias Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
  • Orlando Vian Jr Universidade Federal do Estado de São Paulo - Guarulhos

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2017v20n3p176

Keywords:

Systemic-Functional Multimodal Discourse Analysis, English Language coursebooks, Public Education.

Abstract

Coursebooks for Brazilian public primary and seconday schools for free are still a new reality in the Brazilian context of the English language classes. Although students have the constitutional right to learn a foreign language, the Brazilian Coursebook National Program started distributing English textbooks to all Brazilian secondary public schools only recently. As this pedagogical material becomes of paramount importance for teaching and learning in the public educational context, it is worth investigating it taking into account recent research in applied linguistics. This article analyses the two most adopted coursebooks in Brazilian high schools, High Up and Way to Go, approved by the 2015 National Program. Our analysis takes a multimodal systemic functional perspective to comprehend the interactions between verbiages and images in these multifaceted and complex instruments of socialization (BUNZEN, 2008). Based on the systemic approach by Painter, Martin e Unsworth (2013), we analysed the corpus from three main perspectives: intermodal integration, framing and focus to understand the ways the visual spaces have been composed. We believe that studies like the one reported in this text can help English language teachers understand the multimodal aspects of the coursebooks they teach with so as to improve their pedagogical practices. 

Author Biographies

Reinildes Dias, Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais

Professora associada da FALE-UFMG. Doutorado em Tecnologia Educacional pela Montreal Concordia University. Atua nos programas de graduação em Letras e de pós-graduação em Estudos Linguísticos (CAPES 6). Suas áreas de interesse de pesquisa são: linguagem e tecnologia, formação de professor, multimodalidade e multiletramentos.

Orlando Vian Jr, Universidade Federal do Estado de São Paulo - Guarulhos

Orlando Vian Jr é mestre (1997) e doutor (2002) em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Desenvolveu estágio pós-doutoral sob supervisão de Antonieta Celani na PUC-SP (2010) e sob supervisão de James R. Martin na Universidade de Sydney, Austrália (2014). Atualmente é professor adjunto de inglês no curso de Letras da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas e no Programa de Pós-Graduação em Letras, área de Estudos Linguísticos, da Universidade Federal de São Paulo. Suas áreas de ensino, publicação e pesquisa incluem: ensino/aprendizagem de inglês como língua estrangeira, formação do professor de línguas, análise e ensino de gêneros do discurso, tomando-se por base a Linguística Sistêmico-Funcional.

Published

2017-12-19

How to Cite

DIAS, Reinildes; VIAN JR, Orlando. Systemic-functional multimodal discourse analysis of english language coursebooks for high school in public education. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 176–212, 2017. DOI: 10.5433/2237-4876.2017v20n3p176. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/27950. Acesso em: 23 jul. 2024.