MULTIMODAL REPRESENTATION OF SOCIAL ACTORS IN THE DISCOURSE OF BRANDS

Authors

  • Neiva Maria Machado Soares Universidade de Brasília/doutoranda Universidade do Estado do Amazonas / professora
  • Josenia Antunes Vieira UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2013v16n1p233

Keywords:

Multimodality. Social actors. Brands.

Abstract

This article, contemplating a theoretical dialogue between Systemic Functional Theory (SFL) (Halliday, 1994, 2004), Critical Discourse Analysis (CDA) (Fairclough, 1992, 2006, 2012) and Multimodality (Kress, van Leeuwen, 2006 van Leeuwen, 2008), Brands (Gobe, 2010, ALLEN; SIMMONS, 2005) and Sustainability (DIAS, 2009, 2011), aims to investigate the relationships established between visual and discursive event participants a hybrid text speech (advertising and information). Theories have specific and complementary methodologies adopted to delineate the pathways analysis with qualitative approach. Research shows that social actors, visually represented in the texts in advertising or informational texts, are mitigated by the power of institutions, revealing not only as artifice communicative, but also ideological to meet sustainable prerogatives. \

Author Biographies

Neiva Maria Machado Soares, Universidade de Brasília/doutoranda Universidade do Estado do Amazonas / professora

Doutoranda em Linguística pela Universidade de Brasília, UnB- PPGL/IL-em andamento.

Mestre em Estudos Linguísticos- Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), RS, Brasil.

Licenciada em Letras pela Universidade Plínio Leite (UniPli), Niterói, RJ.

Professora da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Pesquisadora da Fundação de Amparo à Pesquisa do Amazonas (FAPEAM).

Membro do Centro de Pesquisas em Análise de Discurso Crítica (CEPADIC).

e-mail: nemsoa@hotmail.com

Fone: 55 61 8132 2628

Currículo: http://lattes.cnpq.br/0745938602553968

 

Josenia Antunes Vieira, UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA

Drª Josenia Antunes Vieira

UnB – Pós-Doutora em Linguística

Doutor em Linguística Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica do RS, PUCRS, Brasil (1986).

Pós - Doc – Universidade de Lisboa, PT (CNPq),  2001.

Pós-Doc –  Escola Superior de Tecnologia e Gestão – Leiria – PT (CAPES), 2008.

Professor (Dedicação Exclusiva - DE, Adjunto IV) – Universidade de Brasília – Inst. de Letras-IL, Depto de Linguística, Português e Línguas Clássicas - LIP.

Programa de Pós-Graduação em Linguística – PPGL

Coordenadora do Centro de Pesquisas em Análise de Discurso Crítica – CEPADIC. www.cepadic.com

Membro do Conselho da Associação Internacional de Investigadores de Branding – Observatório de Marcas

Membro do Conselho Científico Internacional Acadêmico da Revista Brandtrends

e-mail: josenia.unb@gmail.com

Fone/Fax: 5561-3274-3686

Currículo: http://lattes.cnpq.br/7098966466714230

Published

2013-01-20

How to Cite

SOARES, Neiva Maria Machado; VIEIRA, Josenia Antunes. MULTIMODAL REPRESENTATION OF SOCIAL ACTORS IN THE DISCOURSE OF BRANDS. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 233–258, 2013. DOI: 10.5433/2237-4876.2013v16n1p233. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/2237-4876.2013v16n233. Acesso em: 4 jul. 2024.