Performance, image and narration: contributions of photoperformance for a Critical Social Psychology of memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2022v43n1p23

Keywords:

Critical Social Psychology, Photoperformace, Identity, Photography, Narrative

Abstract

This article was built from reflections on the performances of the self and its dialogue with the issues of recognition, image, memory and forgetting. Therefore, it was divided into three sections, corresponding to the objectives of our writing. First, we present the understanding of performance and its relationship to observer recognition. The interdisciplinary theoretical references mobilized for this section dialogue with the identity-metamorphosis theory in Brazilian Critical Social Psychology, Walter Benjamin’s critical theory and the performance studies. Then, we discuss the relation between documentary and contemporary photography, in order to show the articulation of photography with performative theater and artistic performance, which are essential for photoperformance that, in turn,will prove itself important for the critique of chronological/linear time and the issue of memory. In the last part, we analyze images from two essays produced by the Brazilian photographer Fernando Maia da Cunha, entitled: “Diários de um viajante do tempo” (Journals of a time traveler, in English) and “Fernando não esteve aqui!” (Fernando wasn’t here!, in English). We conclude by pointing out how these essays offer elements for the understanding of the editing process and photoperformance, as well as they both present significant contributions to the studies of memory, forgetting and self-narrative in the field of Critical Social Psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aluísio Ferreira de Lima, Universidade Federal do Ceará - UFC

Post-Doctorate, PhD in Social Psychology from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP). Professor at the Universidade Federal do Ceará/UFC.

Fernando Maia da Cunha, Universidade Federal do Ceará - UFC

PhD student in Psychology at the Universidade Federal do Ceará

Alexandra Veras Sobreira, Universidade Federal do Ceará - UFC

Master's student in Social Psychology at the Universidade Federal do Ceará.

References

ADAMI, F. A hibridação entre performance e fotografia: um estudo sobre a performance, a fotografia e o artista Luiz Rettamozzo. In: FÓRUM DE PESQUISA CIENTÍFICA EM ARTE, 7., 2011, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Embap, 2011. p. 76-85.

ARISTÓTELES. Parva Naturalia. São Paulo: Edipro, 2012.

BACHELARD, G. La intuición del instante. Buenos Aires: Siglo Veinte, 1973.

BENJAMIN, W. Sobre o Conceito de História. In: BENJAMIN. W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994. v. 1. p. 221-232.

BENJAMIN, W. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN. W. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017. p. 49-78.

BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018. v. 2.

BOSI, E. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial: 2003.

BUTLER, J. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

CIAMPA, A. C. A estória do Severino e a história da Severina: um ensaio de psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CRARY, J. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs. São Paulo: Editora 34, 1999. v. 3.

DIDI-HUBERMAN, G. Remontagem do tempo sofrido: o olho da história, II. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2018.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DUBOIS, P. O ato fotográfico. São Paulo: Papirus, 1999.

FABIÃO, E. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 235-246, 2008. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p235-246. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57373. Acesso em: 9 fev. 2021.

FABIÃO, E. Programa performativo. O corpo-em-experiência. Revista do Lume, Campinas, n. 4, p. 1-11, dez. 2013. Disponível em: https://bit.ly/3OoeiI4. Acesso em. 12 jul. 2021.

FÉRAL, J. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

GONÇALVES, F.; DOMINGOS, C. O corpo como ambiente inquietante nas fotografias de Alex Flemming. Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 28-45, 2008. Doi: https://doi.org/10.12957/contemporanea.2008.17226. Disponível em: https://bit.ly/3uTLkIk. Acesso em. 12 jul. 2021.

LEMOS, J. Corpo, imagem e performatividade na fotografia: um estudo sobre a linguagem da fotoperformance. 2019. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei, 2019.

LIMA, A. F. Metamorfose, anamorfose e reconhecimento perverso: a identidade na perspectiva da Psicologia Social Crítica. São Paulo: Fapesp/Educ, 2010.

LIMA, A. F.; CIAMPA, A. C. “Sem Pedras O Arco Não Existe”: o lugar da narrativa no estudo crítico da identidade. Psicologia & Sociedade, Recife, v. 29, p. 1-10, 2017. Doi: https://doi.org/10.1590/1807-0310/2017v29171330. Disponível em: https://bit.ly/3ErTRWc. Acesso em: 12 jul. 2021.

PELBART, P. P. O tempo não-reconciliado. São Paulo: Perspectiva, 2015.

REIS FILHO, O. G.; MORAIS, I. Autorretrato: A fotografia em performance. Fronteiras: Estudos Midiáticos, São Leopoldo, v. 18, n. 1, p. 3-13, jan./abr. 2016.

SOURIAU, E. Les différents modes d’existence. Paris: Presses Universitaires de France, 2009.

UNO, K. A gênese de um corpo desconhecido. 2. ed. São Paulo: N-1 Edições, 2012.

Published

2022-07-17

How to Cite

LIMA, Aluísio Ferreira de; CUNHA, Fernando Maia da; SOBREIRA, Alexandra Veras. Performance, image and narration: contributions of photoperformance for a Critical Social Psychology of memory. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 43, n. 1, p. 23–38, 2022. DOI: 10.5433/1679-0383.2022v43n1p23. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/44113. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção Livre