Performance, image and narration: contributions of photoperformance for a Critical Social Psychology of memory
DOI:
https://doi.org/10.5433/1679-0383.2022v43n1p23Keywords:
Critical Social Psychology, Photoperformace, Identity, Photography, NarrativeAbstract
This article was built from reflections on the performances of the self and its dialogue with the issues of recognition, image, memory and forgetting. Therefore, it was divided into three sections, corresponding to the objectives of our writing. First, we present the understanding of performance and its relationship to observer recognition. The interdisciplinary theoretical references mobilized for this section dialogue with the identity-metamorphosis theory in Brazilian Critical Social Psychology, Walter Benjamin’s critical theory and the performance studies. Then, we discuss the relation between documentary and contemporary photography, in order to show the articulation of photography with performative theater and artistic performance, which are essential for photoperformance that, in turn,will prove itself important for the critique of chronological/linear time and the issue of memory. In the last part, we analyze images from two essays produced by the Brazilian photographer Fernando Maia da Cunha, entitled: “Diários de um viajante do tempo” (Journals of a time traveler, in English) and “Fernando não esteve aqui!” (Fernando wasn’t here!, in English). We conclude by pointing out how these essays offer elements for the understanding of the editing process and photoperformance, as well as they both present significant contributions to the studies of memory, forgetting and self-narrative in the field of Critical Social Psychology.Downloads
References
ARISTÓTELES. Parva Naturalia. São Paulo: Edipro, 2012.
BACHELARD, G. La intuición del instante. Buenos Aires: Siglo Veinte, 1973.
BENJAMIN, W. Sobre o Conceito de História. In: BENJAMIN. W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994. v. 1. p. 221-232.
BENJAMIN, W. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN. W. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017. p. 49-78.
BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018. v. 2.
BOSI, E. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial: 2003.
BUTLER, J. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
CIAMPA, A. C. A estória do Severino e a história da Severina: um ensaio de psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CRARY, J. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs. São Paulo: Editora 34, 1999. v. 3.
DIDI-HUBERMAN, G. Remontagem do tempo sofrido: o olho da história, II. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2018.
DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DUBOIS, P. O ato fotográfico. São Paulo: Papirus, 1999.
FABIÃO, E. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 235-246, 2008. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p235-246. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57373. Acesso em: 9 fev. 2021.
FABIÃO, E. Programa performativo. O corpo-em-experiência. Revista do Lume, Campinas, n. 4, p. 1-11, dez. 2013. Disponível em: https://bit.ly/3OoeiI4. Acesso em. 12 jul. 2021.
FÉRAL, J. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
GONÇALVES, F.; DOMINGOS, C. O corpo como ambiente inquietante nas fotografias de Alex Flemming. Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 28-45, 2008. Doi: https://doi.org/10.12957/contemporanea.2008.17226. Disponível em: https://bit.ly/3uTLkIk. Acesso em. 12 jul. 2021.
LEMOS, J. Corpo, imagem e performatividade na fotografia: um estudo sobre a linguagem da fotoperformance. 2019. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei, 2019.
LIMA, A. F. Metamorfose, anamorfose e reconhecimento perverso: a identidade na perspectiva da Psicologia Social Crítica. São Paulo: Fapesp/Educ, 2010.
LIMA, A. F.; CIAMPA, A. C. “Sem Pedras O Arco Não Existe”: o lugar da narrativa no estudo crítico da identidade. Psicologia & Sociedade, Recife, v. 29, p. 1-10, 2017. Doi: https://doi.org/10.1590/1807-0310/2017v29171330. Disponível em: https://bit.ly/3ErTRWc. Acesso em: 12 jul. 2021.
PELBART, P. P. O tempo não-reconciliado. São Paulo: Perspectiva, 2015.
REIS FILHO, O. G.; MORAIS, I. Autorretrato: A fotografia em performance. Fronteiras: Estudos Midiáticos, São Leopoldo, v. 18, n. 1, p. 3-13, jan./abr. 2016.
SOURIAU, E. Les différents modes d’existence. Paris: Presses Universitaires de France, 2009.
UNO, K. A gênese de um corpo desconhecido. 2. ed. São Paulo: N-1 Edições, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Semina: Ciências Sociais e Humanas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Semina: Ciências Sociais e Humanas adopts the CC-BY-NC license for its publications, the copyright being held by the author, in cases of republication we recommend that authors indicate first publication in this journal.
This license allows you to copy and redistribute the material in any medium or format, remix, transform and develop the material, as long as it is not for commercial purposes. And due credit must be given to the creator.
The opinions expressed by the authors of the articles are their sole responsibility.
The magazine reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes to the originals in order to maintain the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. However, it will respect the writing style of the authors. Changes, corrections or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary.