Management of Knowledge applied to Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2022v11n2p170

Keywords:

Knowledge management, Organizational intelligence, Intelligence management

Abstract

Objective: The study presents an analysis in a school organization and aims to present a knowledge management model applied to the unit.
Methodology: The methodology comprises bibliographical research, direct observation and collection using a questionnaire with the teaching staff of a school.
Results: As a result, the proposed model includes the necessary steps for the development of knowledge management in a systematic, explicit and applied way so that the development of organizational intelligence occurs.
Conclusions: It is concluded that one of the central factors in the development of knowledge management and intelligence within the organization in the school unit studied is the culture of the leaders and the individual will of those involved. Only in this way is it possible to close the cycle of knowledge and intelligence management in the organization, through the generation, transfer, retention and appropriation of this knowledge.

Author Biographies

Elaine da Silva, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD in Information Science from the Universidade Estadual Paulista (UNESP). Postdoctoral researcher at the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, Brasil.

Larissa Chadi e Silva Carrilho, Centro Paula Souza - CPS

Graduated in Administration from Centro Universitário Eurípedes de Marília (UNIVEM). Professor of Management and Business at Centro Paula Souza (CPS), São Paulo, Brasil.

Luana Maia Woida, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD in Information Science from the Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor in the Postgraduate Program in Information Science at Universidade Estadual Paulista (UNESP) and in the Postgraduate Program in Administration at Universidade Estadual de Londrina (UEL), Marília, Brasil.

References

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: SENAC, 2003.

CRONQUIST, B. Inteligência Organizacional; um conhecimento dinâmico criando atividade embutida nas rotinas organizacionais https://www.researchgate.net/publication/228486122_Organizational_Intelligence_a_dynamic_knowledge_creating_activity_embedded_in_organizational_routines, Acesso em 03/01/22.

DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998.

HABER-VEJA, A.; MÁS-BASNUEVO, A. Inteligencia organizacional: conceptos, modelos y metodologias. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v.18, n.38, 2013. Acesso em: 20 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2013v18n38p1

JORGE, C.F.B; VALENTIM, M.L.P. A importância do mapeamento das redes de conhecimento para a gestão da informação e do conhecimento em ambientes esportivos: um estudo de caso no Marília Atlético Clube. Perspectivas em Ciência da Informação [online]. 2016, v. 21, n. 1 [Acessado 12 Janeiro 2022] , pp. 152-172. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1981-5344/2533>. ISSN 1981-5344. https://doi.org/10.1590/1981-5344/2533. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2533

JORGE, C. F. B. Análise de fatores críticos na gestão do conhecimento e no processo de inteligência em organizações complexas. 2017. 511f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/152376. Acesso em: 15 de jun. 2020.

JORGE, C. F. B.; VALENTIM, M. L. P.; SUTTON, M. J. Redes de conhecimento como estratégia de inovação na industrial alimentícia: um estudo de caso na Danilla Foods. Informação & Sociedade: Estudos, [S. l.], v. 30, n. 2, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n2.52248. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/52248. Acesso em: 17 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n2.52248

MORIN, E; MOIGNE, J.L. A inteligência da complexidade. São Paulo: Petrópolis, 1999.

TAKEUCHI, H.; NONAKA, I. Gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2008.

TONI, K. C. W.; ALVARES, L. M. A. R.. Educação Corporativa na perspectiva da Inteligência Organizacional. Informação & Informação, [S.l.], v. 21, n. 3, p. 228-257, abr. 2017. ISSN 1981-8920. Disponível em: Acesso em: 30 jun. 2020. doi:http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n3p228. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n3p228

VALENTIM, M. L. P. Gestão da informação e gestão do conhecimento: especificidades e convergências. Londrina: Infohome, 2004 (Artigo em Web). Disponível em: http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php? cod=88>. Acesso em: 15 jul. 2021.

Published

2023-09-20

How to Cite

SILVA, Elaine da; CARRILHO, Larissa Chadi e Silva; WOIDA, Luana Maia. Management of Knowledge applied to Education. Informação@Profissões, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 170–186, 2023. DOI: 10.5433/2317-4390.2022v11n2p170. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/48622. Acesso em: 24 aug. 2024.