The archivist of the 21st century: report of the proposal for courses of UFBA archivology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2020v9n2p240

Keywords:

Structuring Teaching Nucleus, Curriculum, General Fundamentals of Archivology, Labor Market and Scientific Promotion

Abstract

Introduction: It deals with the curriculum reformulation proposal promoted by the Structuring Teaching Nucleus (NDE) of Archival Courses.
Objective: To discuss the results of the discussions for the curricular reformulation of the Archivology courses at the Federal University of Bahia.
Methodology: This is an experience report, a descriptive study of a qualitative nature.
Results: The work's actions are reported based on the identification of the graduate profile aligned with the demands of the labor market focused on the guiding questions of document management in the 21st century; listed the skills and abilities of the Archivist; proposed four thematic axes.
Conclusions: The menus of the guiding axes for the construction of the proposal for the curricular matrix of the Courses are presented, as well as the skills and abilities of the archivists who graduated from UFBA.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco José Aragão Pedroza Cunha, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

PhD in Knowledge Diffusion from the Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor at the Department of Documentation and Information at the Universidade Federal da Bahia.

Derek Warwick da Silva Tavares, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doctor in Information Science from the Universidade Federal da Paraíba. Professor at the Department of Documentation and Information at the Universidade Federal da Bahia.

Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

PhD in Information Science from the Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor at the Department of Documentation and Information at the Universidade Federal da Bahia.

Maíra Salles de Souza, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doctoral student at the Postgraduate Program in Information Science (PPGCI-UFBA). Assistant Professor at the Universidade Federal da Bahia.

Gillian Leandro de Queiroga Lima, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

PhD in Knowledge Diffusion from the Universidade Federal da Bahia (UFBA). Adjunct Professor at the Universidade Federal da Bahia.

Natanael Vitor Sobral, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

PhD in Information Science from the Post-Graduate Program in Information Science at the Universidade Federal da Bahia (PPGCI-UFBA). Professor at the Universidade Federal da Bahia.

Wiliam de Araujo Lopes, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Técnico administratido da Universidade Federal da Bahia.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR ISO 30302:2017. Informação e documentação. Sistema de gestão de documentos de arquivo. Diretrizes para implementação. Disponível em: www.normas.com.br. Acesso em: 03 mar. 2020.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR ISO 15489-1:2018. Informação e documentação. Gestão de documentos de arquivo Parte 1: Conceitos e princípios. Disponível em: www.normas.com.br. Acesso em: 03 mar. 2020.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR ISO 23081-1:2019. Informação e documentação. Processos de gestão de documentos de arquivo. Metadados para documentos de arquivo - Parte 1: Princípios. Disponível em: www.normas.com.br. Acesso em: 03 mar. 2020.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR ISO/IEC 27701:2019. Técnicas de segurança. Extensão da ABNT NBR ISO/IEC 27001 e ABNT NBR ISO/IEC 27002 para gestão da privacidade da informação. Requisitos e diretrizes. Disponível em: www.normas.com.br. Acesso em: 03 mar. 2020.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR ISO 23081-2:2020. Informação e documentação. Gerenciamento de metadados para documentos de arquivo. Parte 2: Problemas conceituais e implementação. Disponível em: www.normas.com.br. Acesso em: 10 abr. 2020.

BRASIL. Parecer CNE/CES nº 492, de 3 de abril de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia Despacho do Ministro em 4/7/2001, publicado no Diário Oficial da União de 9/7/2001, Seção 1e, p. 50. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em: 04 de junho de 2020.

BRASIL. Resolução nº 20, de 13 de março de 2002 do Conselho Nacional de Educação (CNE) e da Câmara de Ensino Superior (CES) - Estabelece as Diretrizes Curriculares para os cursos de Arquivologia, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES202002.pdf. Acesso em: 17 de junho de 2020.

BRASIL. Resolução nº 2, de 18 de junho de 2007 do Conselho Nacional de Educação (CNE) e da Câmara de Ensino Superior (CES) - Dispõe sobre carga horária mínima e procedimentos relativos à integralização e duração dos cursos de graduação, bacharelados, na modalidade presencial, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2007/rces002_07.pdf. Acesso em: 04 de junho de 2020.

CABERO, M. M. M. Los nuecvos paradigmas de la archivís-tica y sus implicaciones en la formación y en la investigación. In: MATOS, M. T. N. B.; CUNHA, F. J. A. P.; SÁ, A. Q. G. T.; FREIXO, A. L. Perfil, evolução e perpectivas do ensino e pesquisa em Arquivologia no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2015.

CONAES. Resolução Nº 01, de 17 de junho de 2010. Nor-matiza o Núcleo Docente Estruturante e dá outras providências. 2010a. Disponível em: https://bit.ly/3i0HPIG. Acesso em: 20 de maio de 2020.

CONAES. Parecer CONAES Nº. 4, de 17 de junho de 2010, sobre o Núcleo Docente Estruturante – NDE. 2010b. Disponível em: https://bit.ly/2Vrkrw6. Acesso em 20 de maio de 2020.

FLORES, D. Desafios Contemporâneos dos Currículos de arquivologia: a gestão dos documentos arquivísticos digitais e suas relações interdisciplinares da Arquivologia. In: NEVES, D. A. B.; ROCHA, M. M. V.; SILVA, P. (org.) Cartografia da Pesquisa e Ensino da Arquivologia no Brasil: IV REPARQ. João Pessoa: Editora da UFPB, 2015. p. 91-118.

FORGRAD. Fórum de Pró-Reitores de Graduação das Universidades Brasileiras. Diretrizes Curriculares para os Cursos de Graduação. Brasília, DF: ForGRAD, 2001, p.1-9. Disponível em: https://bit.ly/3hybFF7f. Acesso em: 14 set. 2019.

GAVA, T. B. S. FERRARI, L. I., MORAES, M. F. de. Reforma curricular do curso de Arquivologia da UFES: relato de experiência. In: VENÂNCIO, R. P.; SILVA, W. A.; NASCIMENTO, A. (org.) Ensino e pesquisa em arquivologia [recurso eletrônico]: cenários prospectivos. Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação, 2018.

NEGREIROS, L. R. et al. Metodologia para análise, avaliação e reestruturação curricular de cursos de arquivologia: a experiência do curso de Arquivologia da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais. In: Congresso Nacional de Arquivologia, 4., 2012, Salvador. Anais... Salvador: UFBA, 2012.

MARTÍN-PONZUELO, M. P. El observatorio de prospective archivística y sociedad: modelo de análisis para el studio de la construcción social del future de la archivística. In: MARIZ, A. C.; JARDIM, J. M.; SILVA, S. C. A. (org.) Novas dimensões da pesquisa e do ensino da Arquivologia no Brasil. Rio de Janeiro: Associação dos Arquivistas do Estado do Rio de Janeiro, 2012.

SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: o social e o político na transição da pósmodernidade. São Paulo: Cortez, 1997.

SAVIANI, D. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento: revista de educação, Niterói, ano 3, n. 4, p. 54-84, 2016. Disponível em: http://www.revistamovimento.uff.br/ index.php/revistamovimento/article/view/296. Acesso em: 20 ago. 2019.

SILVA, W. A.; ARREGUY, C. C. NEGREIROS, L. Da Arquivologia que fazemos: mapeamento dos currículos dos cursos de Arquivologia no Brasil. In: MATOS, M. T. N. B.; CUNHA, F. J. A. P.; SÁ, A. Q. G. T.; FREIXO, A. L. Perfil, evolução e perpectivas do ensino e pesquisa em Arquivologia no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2015a.

SILVA, W. A. ARREGUY, C. C. NEGREIROS, L. Harmonização Curricular: análise das configurações acadêmicas institucionais e do perfil docente dos cursos de Arquivologia no Brasil. In: NEVES, D. A. B.; ROCHA, M. M. V.; SILVA, P. (org.) Cartografia da Pesquisa e Ensino da Arquivologia no Brasil: IV REPARQ. p. 119-178. João Pessoa: Editora da UFPB, 2015b.

SILVA, W. A. ARREGUY, C. C. NEGREIROS, L. Cursos de Arquivologia no Brasil: rumo à uma harmonização curricular possível. In: VENÂNCIO, R. P.; SILVA, W. A.; NASCIMENTO, A. (orgs.) Ensino e pesquisa em arquivologia [recurso eletrônico]: cenários prospectivos. Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação, 2018. p. 29-43.

SZLEJCHER, A. Investyigación y formación archivística: los nuevos desafíos. In: MARQUES, A. A. da C.; RONCAGLIO, C.; RODRIGUES, G. M. (org.) A formação e a pesquisa nas universidades públicas brasileiras. Brasília: Thesaurus, 2011.

Published

2020-12-17

How to Cite

Cunha, F. J. A. P., Tavares, D. W. da S., Sousa, A. C. M. de, Souza, M. S. de, Lima, G. L. de Q., Sobral, N. V., & Lopes, W. de A. (2020). The archivist of the 21st century: report of the proposal for courses of UFBA archivology. Informação@Profissões, 9(2), 240–261. https://doi.org/10.5433/2317-4390.2020v9n2p240

Issue

Section

Relatos de Experiências

Most read articles by the same author(s)