Information management in organizational environments: focus in textile and clothing industry
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2015v4n1p56Keywords:
Information management, Organizational competitiveness, Competitive Advantages, Textile and clothing sector, FashionAbstract
Introduction: The globalization, competitiveness and the necessity to obtain information directed to business with added value are determining factors for organizations generate competitive advantages. In this context, organizations can be seen as systems that generate, process and apply information that, in turn, can be transformed into strategic actions.Objective: Displays theoretical reference about the potential of information management as a competitive generator tool for the textile and clothing sector.
Methods: We conducted a theoretical, test and descriptive. Methods: We carried out a theoretical essay of descriptive exploratory nature focusing on the information management and its contribution to the generation of competitive differentiators.
Results: It is inferred from the literature review, that organizational competitiveness imbricated to the organization doings and has competitive potential immeasurable for supporting the development of textiles and clothing industries, being relevant and necessary to use the information management to support the competitive strategies of these economic sectors.
Conclusions: Based on the analysis of concepts and definitions were obtained insight into the subject, showing that information is fundamental input to generate competitive differentiators and instigates further reflections on the application of information management in industry organizations textile and clothing sectors.
Downloads
References
ANDRADE, M. E. A. A informação e o campo das micro e pequenas indústrias da moda em Minas Gerais: a entrada no campo da indústria da moda. Perspectiva Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.7, n.1, p.39-48, jan./jun. 2002.
BEUREN, I. M. Gerenciamento da informação: um recurso estratégico no processo de gestão empresarial. São Paulo: Atlas, 2007.
BIO, S. R. Sistemas de informação: um enfoque gerencial. São Paulo: Atlas, 1996.
BRAGA, A. A gestão da informação. Millenium Internet, Viseu, n.19, jun. 2000. Disponível em: http://www.ipv.pt/millenium/19_arq1.htm. Acesso em: 15 mar. 2008.
BRASIL. Ministério do desenvolvimento, indústria e comércio exterior. Disponível em: http://www.aprendendoaexportar.gov.br/inicial/index/html. Acesso em: 17 ago. 2008.
BUCKLAND, M. K. Information as thing. Journal of the American Society for Information Science (JASIS), v.45, n.5, p.351-360, 1991.
CALDAS, D. Observatório dos sinais: teoria e prática da pesquisa de tendências. Rio de Janeiro: SENAC, 2006.
CANDIDO, C. A.; VALENTIM, M. L. P.; CONTANI, M. L. Gestão estratégica da informação: semiótica aplicada ao processo de tomada de decisão. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v.6, n.3, jun. 2005.
CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: SENAC, 1998.
CIANCONI, R. Gestão da informação na sociedade do conhecimento. Brasília: SENAI/DN, 1999.
COBRA, M. Marketing e moda. São Paulo: SENAC, 2007.
CRONIN, B. Esquemas conceituais e estratégicos para a gerencia da informação. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v.19, n.2, p.195-220, set. 1990.
DAVENPORT, T.; PRUSAK, L. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998.
GORINI, A. P. F. Panorama do setor têxtil no Brasil e no mundo: reestruturação e perspectivas. Disponível em: http://www.bndes.gov.br/conhecimento/bnsetr/set1202.pdf. Acesso em: 13 out. 2008.
LIPOVETSKY, G. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
MCGEE, J; PRUSAK, L. Gerenciamento estratégico da informação: aumente a competitividade e a eficiência de sua empresa utilizando a informação como uma ferramenta estratégica. 7. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1994.
MORIN, E. O método 3: o conhecimento do conhecimento. Porto Alegre: Sulina/Meridional, 1999.
TARAPANOFF, K. (Org.). Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: Ed. UnB, 2001.
TARAPANOFF, K. et al. Sociedade da informação e inteligência em unidades de informação. Ciência da Informação, Brasília, v.29, n.3, p.91-100, set./dez. 2000.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução a pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação: o positivismo, a fenomenologia, o marxismo. São Paulo: Atlas,1987.
VALENTIM, M. L. P. Em busca da vantagem competitiva. Londrina: Info Home, 2004. Disponível em: http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=87. Acesso em: 13 ago. 2008.
VALENTIM, M. L. P. Informação estratégica: insumo para tomada de decisão. Palavra Chave, São Paulo, n.7, p.5-6, 1994.
VALENTIM, M. L. P. Processo de inteligência competitiva organizacional. In: VALENTIM, M. L. P. (Org.). Informação, conhecimento e inteligência organizacional. Marilia: FUNDEPE, 2006. p.9-24.
VICENT-RICARD, F. As espirais da moda. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.