What and how do history schoolbooks teach teenagers? a critical reading experience from the history textbook guide - final years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p87Keywords:
History teaching, PNLD, Guide to Didactic Books, ReadercriticAbstract
This text is an account of my experience as a critical reader for the "National Book and Teaching Material Program (PNLD) of 2017" and my presentation at the roundtable of the event "History textbook: historical and didactic knowledge of history in the contemporary world "in 2017. Thus, I bring in this article the description of the stages of the work that I accomplished, the reading of the reviews and presentation of my appropriations, and possible reflections on the GUIDE for History 2017. As one of the three readers of the reviews of the collections approved by the evaluation team, I carried out this work following the criteria of analysis cards and according to my social place: that of teacher of History of the public school network. I'll write from the same place.References
BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2002: 5a a 8a séries. Brasília: DF, Ministério da Educação, 2001.
BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2005: História. Brasília - 5a a 8a séries DF, Ministério da Educação, 2006.
BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2008: História – Ensino Fundamental/anos finais. Brasília: DF, Ministério da Educação, 2007.
BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2011: História - Ensino Fundamental/anos finais. Brasília: DF, Ministério da Educação, 2010.
BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2014: História Ensino Fundamental/anos finais. Brasília: DF, Ministério da Educação, 2013.
BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2017: História Ensino Fundamental/anos finais. Brasília: DF, Ministério da Educação, 2016.
BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Programas do livro. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em www.fnde.gov.br. Acesso em: 07 ago. 2018.
CAMPOS, Flávio de;DOLHINIKOFF, Miriam;CLARO, Regina. História nos dias de hoje – História 6° ano. São Paulo: Editora Leya,2015.
CAIMI, Flávia Eloisa. O livro didático de história e suas imperfeições: repercussão do PNLD após 20 anos. In: Rocha, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo (Orgs.) Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: Editora FGV,2017,p.33-54.
FERREIRA, Marieta de Moraes; FRANCO, Renato. Desafios do ensino de história. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.21,n° 4,p.79-93,2008.
GRAMOWSKI,Vilmarise Bobato;DELIZOICOV,Nadir Castilho; MAESTRELLI,Sylvia Regina Pedrosa. O PNLD e os Guias dos Livros Didáticos de Ciências (1999-2014): uma análise possível. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.19, p. 01-18, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.