What and how do history schoolbooks teach teenagers? a critical reading experience from the history textbook guide - final years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p87

Keywords:

History teaching, PNLD, Guide to Didactic Books, Readercritic

Abstract

This text is an account of my experience as a critical reader for the "National Book and Teaching Material Program (PNLD) of 2017" and my presentation at the roundtable of the event "History textbook: historical and didactic knowledge of history in the contemporary world "in 2017. Thus, I bring in this article the description of the stages of the work that I accomplished, the reading of the reviews and presentation of my appropriations, and possible reflections on the GUIDE for History 2017. As one of the three readers of the reviews of the collections approved by the evaluation team, I carried out this work following the criteria of analysis cards and according to my social place: that of teacher of History of the public school network. I'll write from the same place.

Author Biography

Daniela Casoni Moscato, Secretaria de Estado da Educação do Paraná - Doutora Hitória pela UFPR

PhD in Hitória from UFPR. Paraná State Department of Education - R. Núcleo de Educação Maringá

References

BEZERRA, Holien Gonçalves. O PNLD de história: momentos iniciais. Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: Editora FGV,20172017, p. 77

BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2002: 5a a 8a séries. Brasília: DF, Ministério da Educação, 2001.

BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2005: História. Brasília - 5a a 8a séries DF, Ministério da Educação, 2006.

BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2008: História – Ensino Fundamental/anos finais. Brasília: DF, Ministério da Educação, 2007.

BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2011: História - Ensino Fundamental/anos finais. Brasília: DF, Ministério da Educação, 2010.

BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2014: História Ensino Fundamental/anos finais. Brasília: DF, Ministério da Educação, 2013.

BRASIL. Guia de livros didáticos. PNLD 2017: História Ensino Fundamental/anos finais. Brasília: DF, Ministério da Educação, 2016.

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Programas do livro. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em www.fnde.gov.br. Acesso em: 07 ago. 2018.

CAMPOS, Flávio de;DOLHINIKOFF, Miriam;CLARO, Regina. História nos dias de hoje – História 6° ano. São Paulo: Editora Leya,2015.

CAIMI, Flávia Eloisa. O livro didático de história e suas imperfeições: repercussão do PNLD após 20 anos. In: Rocha, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo (Orgs.) Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: Editora FGV,2017,p.33-54.

FERREIRA, Marieta de Moraes; FRANCO, Renato. Desafios do ensino de história. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.21,n° 4,p.79-93,2008.

GRAMOWSKI,Vilmarise Bobato;DELIZOICOV,Nadir Castilho; MAESTRELLI,Sylvia Regina Pedrosa. O PNLD e os Guias dos Livros Didáticos de Ciências (1999-2014): uma análise possível. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.19, p. 01-18, 2017.

Published

2018-12-31

How to Cite

Moscato, D. C. (2018). What and how do history schoolbooks teach teenagers? a critical reading experience from the history textbook guide - final years of elementary school. História & Ensino, 24(2), 87–106. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p87

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas