Teaching for ethic and racial relationship education: a look at school's everyday life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p215

Keywords:

Education, Ethic and racial relationship, History teaching, Curriculum.

Abstract

Opening way for the establishment of a broad debate in national level on the questions referring to the situation of the black and the afro-descendent in brazilian society, Act 10.639/2003, that modifies LDB 9694/96, was sanctioned by Federal Government. In this sense, I propose the discussion of the diverse identities of the students from Elementary School up to High School, from the acquisition of values considered negatives fed in day-by-day fo social processes to the consolidation of an afro-centered identity, also valuing the inclusion of european and native american roots. This way, this project enables a reflection on the ethnic and racial tutelage of education in the diverse levels of tutelage, in different curricular components and especially on History subject.

Author Biography

Roseane Maria de Amorim, Universidade Federal de Pernambuco

Master in Education from UFPE. PhD student in Education - UFPE - History Advisor at Pref. of Jaboatão dos Guararapes. Professor at the Faculty of Timbaúba - FAEST-PE

References

BEJAMIN, R. E. C. A áfrica está em nós: história e cultura afro-brasileira. João Pessoa, 2004.

BITTENCOURT, C. Identidade nacional. In: KARNAL, L. História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2003.

BITTENCOURT, C. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização Diversidade. Orientações Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.

MELO, A. História de todos dos tempos para mediação. Loyola. v. 2.

PIRES, R. A. P. Educação de Jovens e Adultos. In: BRASIL. Ministério da Educação.Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização Diversidade. Orientações e Açõespara Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.

LOBO, T. Currícu!o e identidade na educação. Fortaleza: Livro Técnico, 2005.

KARNAL, L. História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2003.

ROCHA, U. História, currículo e cotidiano escolar. São Paul: Cortez, 2002.

SANTANA, P. M.S. Educação Infantil. In: BRASIL. Ministério da Educação.Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização Diversidade. Orientações e Açõespara Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.

SOUZA, A. L. Ensino Médio. In: BRASIL. Ministério da Educação.Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização Diversidade. Orientações e Açõespara Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.

Published

2007-04-18

How to Cite

Amorim, R. M. de. (2007). Teaching for ethic and racial relationship education: a look at school’s everyday life. História & Ensino, 13, 215–228. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p215

Issue

Section

Artigos