Local and environmental history with students from the periphery of Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n2p230-248Keywords:
Teaching practice, Environmental sustainability, InterdisciplinarityAbstract
In 2015, students from the History program at UFRJ were assigned the task of developing didactic proposals for elementary school students, focusing on the specific history of Rio de Janeiro. One of the suggested projects involved creating a timeline using the Prezi (Tsuzuki, 2016), platform to explore the environmental history of Ilha D'Água, located in Guanabara Bay. Both Ilha D'Água and the bay itself have undergone transformations over time due to urbanization. The implementation of this didactic sequence took place with students from sociologically peripheral areas, fostering an enriching dialogue with local history and encouraging reflections on sustainability. As a result of this project, students wrote letters proposing political initiatives for social and local transformation. In this study, we will analyze the materials produced by the students and reflect on their proposals.
Downloads
References
BARAVELLI, Diego. Vista aérea da Ilha D'Água com o terminal da empresa Transpetro. Rio de Janeiro: Wikimedia Commons. 2017. Fotografia. Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Transpetro_-_Ilha_D%27%C3%81gua_by_Diego_Baravelli.jpg. Acesso em: 16 mar. 2025.
BARROS, Carlos Henrique Farias de. Ensino de História, memória e história local. Revista Principia, João Pessoa, v. 1, n. 21, p. 64-74, 2012. DOI: 10.18265/1517-03062015v1n21p64-74. DOI: https://doi.org/10.18265/1517-03062015v1n21p64-74
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009. 206 p.
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 14, de 6 de junho de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 6 jun. 2012a.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 15 de junho de 2012. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 jun. 2012b.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Ano: 1996. acesso em: 16 mar. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 abr. 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 16 mar. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 2 jan. 2024.
BUENO, Silveira. Vocabulário Tupi-Guarani - Português. São Paulo: Brasilivros, 1986.
CAROLA, Carlos Renato. Meio ambiente. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Novos temas nas aulas de história. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2009, v. 1, p. 173-200.
CASTRO, Magali. Educação e patrimônio: o papel da escola na preservação e valorização do Patrimônio Cultural. Pedagogia em ação, Serra, ES, v. 2, n. 2, p. 1-117, nov. 2010.
COSTA, Albaine Farias da; TAVARES, Luisa da Fonseca. O Rio de Janeiro em foco: pensando a formação de professores de História por meio da produção de materiais didáticos digitais. In: GABRIEL, Carmen Teresa; MONTEIRO, Ana Maria; MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim (org.). Narrativas do Rio de Janeiro nas aulas de História. 1. ed. Rio de Janeiro: Mauad Editora, 2016, v. 1, p. 167-186.
COSTA, Marcella Albaine Farias da et al. Excogitando a proposta de linha do tempo interativa no ensino de história: o caso da Ilha d'Água e seus diálogos com as Histórias Ambiental, Patrimonial e Local. Revista Poder e Cultura, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 268-292, jan./jun. 2016.
COSTA, Marcio da; PRADO, Ana Pires do; ROSISTOLATO, Rodrigo. "Talvez se eu tivesse algum conhecimento...": caminhos possíveis em um sistema educacional público e estratificado. Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 165-193, jun. 2012.
COSTA, Marilda de Oliveira; SILVA, Leonardo Almeida da. Educação e democracia: Base Nacional Comum Curricular e novo ensino médio sob a ótica de entidades acadêmicas da área educacional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 1-23, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240047
D'ANDREA, Tiaraju. Contribuições para a definição dos conceitos periferia e sujeitas e sujeitos periféricos. Novos estudos Cebrap, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 19-36, jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.25091/S01013300202000010005
DANTAS, João Gabriel Trajano; De MICHELI, Denise. A favela onde moro: o território sob a perspectiva dos jovens. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 26, p. 2769-2782, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232021267.07552021
FERREIRA, Jamylle de Almeida. Precarização da pesca artesanal e reprodução do espaço na Região Metropolitana do Rio de Janeiro (RMRJ). Revista Geográfica de América Central, Heredia, v. 2, p. 1-16, jul./dic. 2011. Número Especial.
FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo: relato de uma professora. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GUIMARÃES, Roberta Sampaio; DAVIES, Frank Andrew. Alegorias e deslocamentos do" subúrbio carioca" nos estudos das ciências sociais (1970-2010). Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 8, p. 457-482, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2238-38752017v825
LIMA, Fabiano Cabral de. Empregando a proposta de linha do tempo interativa no ensino interdisciplinar - a urbanização e o meio ambiente: perspectivas e expectativas sobre a baía de Guanabara. Educação Básica Revista, Diamantina, v. 2, n. 2, p. 121-130, 2016.
MARANHÃO, Ricardo. O petróleo é nosso. Revista de Geopolítica, Natal, v. 8, n. 2, p. 18-31, 2017.
MEDEIROS, Monalisa Cristina Silva; RIBEIRO, Maria da Conceição Marcolino; FERREIRA, Catyelle Maria de Arruda. Meio Ambiente e educação ambiental nas escolas públicas. Âmbito Jurídico, São Paulo, v. 92, p. 62-72, set. 2011.
MONTEIRO, Aline Guimarães. Metodologia de avaliação de custos ambientais provocados por vazamento de óleo: o estudo de caso do complexo REDUC-DTSE. 2003. Tese (Doutorado em Planejamento Energético e Ambiental) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2003.
MONTEIRO, Ana Maria; GABRIEL, Carmen Teresa; MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Narrativas do Rio de Janeiro nas aulas de História. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016
PATROCÍNIO, Paulo Roberto Tonani do. Favela, periferia e subúrbio: territórios da diferença. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE LITERATURA COMPARADA - ABRALIC, 15., 2017, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: ABRALIC, 2017. v. 2, p. 2506-2514.
PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel; LIMA, Paula Valim de. Reformas educacionais de hoje: as implicações para a democracia. Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 11, n. 21, p. 415-432, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i21.793
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Coleção Feminismos Plurais. Belo Horizonte: Editora Letramento, 2017.
RIO DE JANEIRO. Decreto nº 52.193, de 20 de março de 2023. Dispõe sobre cria as Coordenadorias Especiais dos Bairros (Subprefeituras) e reorganiza as áreas de abrangência na forma como menciona, e dá outras providências. Diário Oficial do Município do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 20 mar. 2023. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/rj/r/rio-de-janeiro/decreto/2023/5220/52193/decreto-n-52193-2023-altera-o-decreto-rio-n-48610-de-15-de-marco-de-2021-que-cria-as-coordenadorias-especiais-dos-bairros-subprefeituras-e-reorganiza-as-areas-de-abrangencia-na-forma-como-menciona-e-da-outras-providencias. Acesso em: 16 fev. 2025.
SEDREZ, Lise Fernanda. The Bay of All Beauties: state and environment in Guanabara Bay, Rio de Janeiro, Brazil, 1875-1975. 2004. Tesis (Doctor of Philosophy) - Stanford University, Stanford, 2004.
SOTO, William Héctor Gómez. Subúrbio, periferia e vida cotidiana. Estudos Sociedade e Agricultura, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 109-131, 2008.
TORRES, Beatriz . Ilha d'Água, ainda intacta, antes da presença da Petrobras. Ilha Carioca, Rio de Janeiro, 16 ago. 2021. Disponível em: https://ilhacarioca.com/wp-content/uploads/2021/08/Hist%C3%B3ria-insulana-1949.jpg. Acesso em: 17 fev. 2025.
TSUZUKI, Sachie. Antes e Durante a Petrobrás: uma linha do tempo sobre a mudança da paisagem da Ilha D'Água. Prezi, 18 maio 2016. Disponível em: https://prezi.com/iay-ohkqvtbt/antes-e-durante-a-petrobras-uma-linha-do-tempo-sobre-a-mudanca-da-paisagem-da-ilha-dagua/. Acessos em: 16 fev. 2025.
VARGAS, Liliana Angel. Baía de Guanabara: a origem de um belo e conturbado cartão postal do Rio de Janeiro, e um desafio para a educação ambiental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 21, p. 93-108, jul./dez. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fabiano Cabral de Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















