Class books for primary education in the Maranhão press (1860-1920)
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2023v29n2p133-156Keywords:
Class Books, Primary education, School material cultureAbstract
This article analyzes the discourses on class books for primary education in the Maranhão press during the second half of the Brazil Empire and the beginning of the Republic, using three newspapers: Publicador Maranhense (1842-1885), O Paiz (1863-1889) and Pacotilha (1880-1939). The theoretical-methodological assumptions of cultural history are used to identify school works and their materiality, the subjects involved in controlling production and the camouflages in use as appropriation tactics, in addition to the different conceptions, contents and variations according to contextual conditions. It is concluded that class books occupied a prominent place in the press during the period, promoting local production that was adopted at a national level, either due to the quality required or due to the influence of their authors in the province.
Downloads
References
BARROS, José D'Assunção. História Cultural: um panorama teórico e historiográfico. Textos de História, Brasília, v. 11, n. l/2, p. 145-171, 2003.
BATISTA, Ana Maria de Oliveira; GALVÃO, Antônio Augusto Gomes. Livros escolares de leitura no Brasil: elementos para uma história. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. 1993, 369f. Tese (Doutorado em História) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciencias Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993. DOI: https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-28062019-175122. DOI: https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-28062019-175122
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar: 1810-1910. Belo Horizonte: Autentica, 2008.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2007.
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. A circulação dos livros franceses no Maranhão Império (1822-1889). São Luís: EDUFMA, 2022a.
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. A cultura material escolar na instrução primária no Maranhão oitocentista. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, 2020. DOI 10.1590/0104-4060.71156. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.71156
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. Childhood of the artificer apprentices in Maranhão Empire (1841-1899). Paedagogica Historica, Belgica, v. 6, p. 1-17, 2022b. DOI 10.1080/00309230.2021.1979054. DOI: https://doi.org/10.1080/00309230.2021.1979054
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez. O livro escolar no Maranhão Império (1821-1889). São Luís: EDUFMA, 2017.
CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez; CASTRO, Cesar Augusto; SOUZA, Mateus de Araújo. Os livros escolares no Liceu Maranhense pela imprensa local (1844-1876). Revista Educação em Questão, Natal, v. 61, n. 67, p. 1-24, jan./mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n67ID31816
CASTRO, Cesar Augusto (org.). Leis e regulamentos da instrução pública no Maranhão Império: 1835- 1889. São Luís: Edufma, 2009.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 18. ed., Petropólis: RJ, Vozes, 2012.
CHARTIER, Anne-Marie. Os modelos contraditórios da leitura entre formação e consumo da alfabetização a cultura de massa. Revista História da Educação, Pelotas, v. 7, n. 13, p. 35-49, jan./jun. 2003. Disponivel em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30532/pdf. Acesso em 05 maio 2023
CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.
CHARTIER, Roger. El Mundo como representación: estudios sobre historia cultural. Barcelona: Gedisa editorial, 1989.
CHARTIER, Roger. Textos, impressão, leituras. In: HUNT, L. (org.) A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 211-238.
CHOPPIN, Alain. O manual escolar: uma falsa evidência histórica. Revista História da Educação, Pelotas, v. 13, n. 27, p. 9-75, 2009.
CORRÊA, C. H. A. Circuito do livro escolar: elementos para a compreensão de seu funcionamento no contexto educacional amazonense (1852-1910). 2006. 274p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/376721. Acesso em: 15 maio 2023.
COSTA, Odaléia Alves da. O Livro do Povo na expansão do ensino primário no Maranhão (1861-1881). 2013. 210 p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-24042013-134450/pt-br.php. Acesso em: 10 maio 2023.
DEAECTO, Marisa M.; MOLLIER, Jean-Yves (orgs.). Edição e revolução: leituras comunistas no Brasil e na França. Cotia, SP: Ateliê Editorial; Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2013.
FREIRE, L. Galliscismos. Rio de Janeiro: S. A. Litho Typographia Fluminense, 1921.
GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. Ler, escrever e aprender gramática para a vida prática: uma história do letramento escolar no século XIX. Revista Língua Escrita, Campinas, n. 1, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br. Acesso em: 28 abr. 2023.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1996.
NUNES, Clarice; CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Historiografia da Educação e Fontes. In: GONDRA, José Gonçalves (org.). Pesquisa em história da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 17-62.
O PAIZ. São Luís: Progresso, 1863-1889. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=704369&pesq=&pagfis=. Acesso em: 3 maio 2023.
PACOTILHA. São Luís: Tipografia da Pacotilha, 1880-1938. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=168319_01&pagfis=1. Acesso em:3 maio 2023.
PERES, Eliane T. Influências do pensamento norte-americano na produção de cartilhas para o ensino da leitura e da escrita no Rio Grande do Sul na década de 1960. In: MORTATTI, Maria do Rosário Longo; FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva (org.). História do ensino de leitura e escrita: métodos e material didático. Marília: Editora da UNESP/Oficina Universitária, 2014. p. 93-120. DOI: https://doi.org/10.36311/2014.978-85-393-0541-4.p93-120
PERES, Eliane T.; RAMIL, Chris de A. Cartilhas produzidas por autoras gaúchas: um estudo sobre a circulação e o uso em escolas do Rio Grande do Sul (1940-1980). Revista Brasileira de Alfabetização, Florianópolis, v.1, n. 1, p. 177-203, jan./jun. 2015. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/44. Acesso em: 18 maio 2023.
PESAVENTO, S. J. História & história cultural. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
PINTO, Inára de Almeida Garcia. Certame de atletas vigorosos/as: uma análise dos processos de seleção de professores/as no século XIX (1855-1863). 2005. 236 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) -Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005. Disponível em: http://www.proped.pro.br/teses/teses_pdf/2004_1-59-ME.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.
PUBLICADOR MARANHENSE. São Luís: I. J. Ferreira, 1842-1885. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=720089&pagfis=4. Acesso em 12 abr. 2023.
SANTOS, Jarina Serra. A representatividade dos livros de leitura de autores maranhense no jornal O Paiz (1863 - 1889). 2018. 84 f. Monografia (Especialização em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2018. Disponível em: https://monografias.ufma.br/jspui/handle/123456789/2819. Acesso em: 2 abr. 2023.
SANTOS, Jarina Serra. Os livros escolares de autores maranhenses na imprensa local (1860 - 1920). 2022. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2022. Disponível em: https://tede2.ufma.br/jspui/handle/tede/3672. Acesso em: 2 abr. 2023.
SILVA, Diana Rocha da. A institucionalização dos grupos escolares no Maranhão 1903-1920. São Luís: UEMA, 2015.
SILVA, Diana Rocha da. As casas de ensino do Maranhão: um estudo de sua representação no período republicano (1903-1912). 2017. 276f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) — Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Faculdade de Ciências e Letras (Campus Araraquara). Araraquara, 2017. Disponível em: http://wwws.fclar.unesp.br/agenda-pos/educacao_escolar/4319.pdf. Acesso em 05 maio 2023.
SOARES, Waléria de Jesus Barbosa. Uma história da matemática escolar na cidade de São Luís do século XIX: livros, autores e instituições. 2017. 280f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Física Gleb Wataghin, Campinas, SP, 2017. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/322675. Acesso em: 1 set. 2020.
VERISSIMO, José. A educação nacional. Pará: Editores Tavares Cardoso, 1890.
VIDAL, Diana Gonçalves; SILVA, Vera Lúcia Gaspar. Por uma história sensorial da escola e da escolarização. Revista Linhas, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 29 - 45, 2010. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2127. Acesso em: 14 maio 2023.
VIVEIROS, J. de. Apontamentos para a história da instrução pública e particular do Maranhão. São Luís: Revista de Geografia e História, 1953.
ZUIN, Elenice de Souza Lodron. José Joaquim D'Avila: pela defesa de um novo sistema de pesos e medidas no Brasil no século XIX?. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.19, n.2, 187-210, 2017. DOI: https://doi.org/10.23925//1983-3156.2017v19i2p187-210. DOI: https://doi.org/10.23925//1983-3156.2017v19i2p187-210
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jarina Santos, Samuel Castellanos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















