Problemizing assessment in history teaching:
contributions to the debate about learning history teached evaluación
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p009-017Keywords:
Evaluation, History Teaching, Historical learningAbstract
Betting on the heuristic power of assessment for the meaning of school learning in History, the text argues that assessment should be consolidated as an object of research in the field of History Teaching. From the presentation of articles that make up the Dossier “Assessment of learning in History: practices, theories and policies”, it appears that, despite other possibilities, the axes chosen to advance the debate on the assessment/teaching interface of History, in the context of that dossier were: learning, innovation, teacher training, teaching practices and evaluation concepts.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação. Para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. São Paulo: Cortez, 2005.
ANDRADE, Juliana Alves de; MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Ensino, aprendizagem e processos avaliativos no Ensino de História: que articulações possíveis na contemporaneidade?. In: Luís Fernando Cerri; Osvaldo Mariotto Cerezer; Renilson Rosa Ribeiro (Orgs.). Territórios disputados: produção de conhecimento no ensino de história em tempos de crise. 1ed.Cáceres: Editora UNEMAT, 2021, v. 1, p. 107-125.
FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
GABRIEL, Carmen Teresa; MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim; ANDRADE, Juliana Alves de (Orgs.). Aprendizagem e avaliação da História na escola: questões epistemológicas.
ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2023. v. 1. 219p.
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim; ANDRADE, Juliana Alves de. Avaliação da aprendizagem como objeto de pesquisa no Ensino de História. In: ANDRADE, Juliana Alves de.; PEREIRA, Nilton Mullet (Orgs). Ensino de História e suas práticas de Pesquisa.
São Leopoldo: Oikos, 2021, p. 360-374. DOI: https://doi.org/10.1126/science.acx9304
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Avaliação da aprendizagem no Ensino de História: entre “silêncios de” e “desafios para” um campo de pesquisa. In: Revista Clio- Revista de Pesquisa Histórica. vol. 38, nº 01, Recife, 2020a, p.153-168. DOI: https://doi.org/10.22264/clio.issn2525-5649.2020.38.1.07
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Avaliação democrática das aprendizagens históricas: desafios à Didática da História. Educação Em Revista (Online), v. 36, p. 1-18, 2020b. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698227098
PLÁ, Sebastián. Evaluación de la enseñanza de la historia en México: tensiones irresolubles. In: MARTÍNEZ, Pedro Miralles; PUCHE, Sebastián Molina; FERNÁNDEZ, Antoni Santisteban, (Eds.). La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de
las ciencias sociales. Volume I. AUPDCS: Múrcia/Espanha. 2011, p.43-54.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.