Evaluation of history teaching in frontier place

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p179-200

Keywords:

history teaching, assessment, teaching knowledge

Abstract

The article intends to analyze the practice of evaluation in the teaching
of History from the category of frontier place, suggested by Ana Maria Monteiro and
Fernando Penna. We intend to raise how this category is fruitful to reflect on this
specific aspect of the broad field of knowledge and practices of History teaching. Thus,
we examine the conflictive space that is established between external assessments/
standardized tests and the practice of teaching history in basic education – the tensions,
negotiations and adaptations that are produced in teaching practice based on these
demands. On the other hand, democratic evaluation proposals present themselves
as a permanent space for investigation and development of knowledge, based on
the meeting of different previous knowledge of students and teachers. In History teaching, this may imply an assessment that overcomes the still present dynamics of
memorization and mechanical reading of texts. Finally, we conclude by recognizing
the importance of deepening research on evaluation in History that considers the
knowledge of History teachers, in the perspective suggested by Maurice Tardif.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

André Francisco Berenger de Araujo

Doutor em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor de Ensino Fundamental na Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro.

References

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. Porto Alegre: ArtMed, 2006.

ARROYO, Miguel G. O direito à formação humana como referente da avaliação. In: SORDI, Mara Regina Lemes de; VARANI, Adriana; MENDES, Deisa do Socorro Cavalcanti Vaz (org.). Qualidade(s) da escola pública: reinventando a avaliação como resistência. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017. p. 11-30.

BUENO, Sinésio Ferraz. As ilusões da avaliação: quando o professor de História estimula a preguiça de pensar. In: IOKOI, Zilda Márcia Gricoli (org). Educação na América Latina. São Paulo: Edusp, 1996. p. 295-305.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Revista Teoria & Educação, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 177-229, 1990.

COSTA, Emília Viotti da. Os objetivos do ensino da História no curso secundário. Revista de História, São Paulo, v. 14, n. 29, p. 117-120, 1957. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.1957.105130

ESTEBAN, Maria Teresa. O que sabe quem erra?: reflexões sobre avaliação e fracasso escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e o controle do processo pedagógico na escola. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014143817

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

GABRIEL, Carmen Teresa. Cultura histórica nas tramas da didatização da cultura escolar (ou para uma outra definição de didática da história). In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; GONTIJO, Rebeca. O ensino de história em questão: cultura

histórica, usos do passado. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2015. p. 77-95.

GONÇALVES, Nádia G. Produção sobre Ensino de História em periódicos acadêmicos brasileiros (1970-2016). In: RALEJO, Adriana; MONTEIRO, Ana Maria (org.). Cartografias da pesquisa em ensino de história. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019. p. 113-126.

GUSMÃO, Emery Marques. Memórias de quem ensina história: cultura e identidade docente. São Paulo: Editora Unesp, 2004. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539303229

GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 2011.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 1, n. 1, p. 9-43, 2001.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

LEHER, Roberto. Universidade e heteronomia cultural no capitalismo dependente: um estudo a partir de Florestan Fernandes. Rio de Janeiro: Consequência, 2018.

LEMOV, Doug. Aula nota 10: 49 técnicas para ser um professor campeão de audiência. São Paulo: Fundação Lemann, 2011.

LIMA, Iana Gomes de; HYPOLITO, Álvaro Moreira. Escola sem partido: análise de uma rede conservadora na educação. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15290.053

MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Saerjinho: sentidos de avaliação e conhecimento escolar em disputa. 2015. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Avaliação da aprendizagem no ensino de história: entre ‘silêncios de’ e ‘desafios para’ um campo de pesquisa. CLIO – Revista de Pesquisa Histórica, Recife, v. 38, n. 1, p. 152-168, 2020. DOI: https://doi.org/10.22264/clio.issn2525-5649.2020.38.1.07

MONTEIRO, Ana Maria. Professores de história: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007a.

MONTEIRO, Ana Maria. Ensino de história: lugar de fronteira. In: ARIAS NETO, José Miguel (org.). História: guerra e paz: XXIII Simpósio Nacional de História. Londrina: ANPUH, 2007b. p. 71-97.

MONTEIRO, Ana Maria; PENNA, Fernando. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 191-211, 2011.

PENNA, Fernando de Araujo. Escola sem Partido como ameaça à educação democrática: fabricando o ódio aos professores e destruindo o potencial educacional da escola. Fronteiras: Revista Catarinense de História, Florianópolis, n. 37, 2021.

ROCHA, Helenice Aparecida Bastos. A escrita como condição para o ensino a aprendizagem de história. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 30, n. 60, p. 121- 142, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882010000200007

SILVA, Cristiani Bereta da. Ensinar história: práticas culturais e políticas nos tempos dos exames de admissão ao ginásio. Rio de Janeiro: Mauad X, 2020.

SORDI, Mara Regina Lemes de; VARANI, Adriana; MENDES, Deisa do Socorro Cavalcanti Vaz (org.). Qualidade(s) da escola pública: reinventando a avaliação como resistência. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017.

SORDI, Mara Regina Lemes de. A qualidade social da escola pública em confronto com a lógica dos reformadores empresariais. In: SORDI, Mara Regina Lemes de; VARANI, Adriana; MENDES, Deisa do Socorro Cavalcanti Vaz (org.). Qualidade(s) da escola pública: reinventando a avaliação como resistência. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017. p. 83-100.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e prática profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2022-06-30

How to Cite

Araujo, A. F. B. de. (2022). Evaluation of history teaching in frontier place . História & Ensino, 28(1), 179–200. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p179-200

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas