The “Conduct of the Christian Schools”: a milestone in the emergence of modern pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2021v27n1p335

Keywords:

The conduct of the christian schools. Modern pedagogy. De La Salle.

Abstract

This paper deals with the emergence of modern pedagogy in the 17th century, assuming that the The Conduct of the Christian Schools, a pedagogical text by John the Baptist De La Salle, is a work that opens a new paradigm: that of an education that follows the methodological standards of science. It discusses the “Conduct” as the main reference work for modern pedagogy. It is considered that the pedagogical experiences of the first Christian Schools, institute founded by De La Salle, are reference for the elaboration of “The Conduct of Schools”. Based on the educational experience, De La Salle organized schools using a pedagogical method. De La Salle can be considered a reformer of modern education and his educational work has a great weight in the formation of modern pedagogy. This research concludes that the scientific model adopted by De La Salle in “The Conduct of the Christian Schools” influenced the whole elaboration of the educational processes after its century and even the contemporary education.

Author Biography

Clóvis Trezzi, Universidade La Salle

Doctor in Education from Universidade La Salle.Teacher of Education and Culture at La Salle University.

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2015.

CHARTIER, Anne-Marie. Alfabetização e formação dos professores da escola primária. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, p. 1-9, 1997. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE08/RBDE08_03_ANNE-MARIE_CHARTIER.pdf. Acesso em: 11 maio 2021.

GAUTHIER, Clermont. O século XVII e o nascimento da Pedagogia. In: GAUTHIER, Clermont; TARDIF, M (org.). A pedagogia: teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 101-127.

GAUTHIER, Clermont; BISSONNETTE, Steve; RICHARD, Mario. Ensino explícito e desempenho dos alunos: a gestão dos aprendizados. Petrópolis: Vozes, 2014.

HENGEMÜLE, Edgard. Educação Lassaliana: que educação? Canoas: Salles, 2007.

LA SALLE, Juan Bautista. Cartas. Canoas: Unilasalle, 2012a. (Obras completas, v. 1).

LA SALLE, Juan Bautista. Guia das escolas cristãs. Canoas: Unilasalle, 2012b.

LA SALLE, Juan Bautista. Meditações para o tempo de retiro. Canoas: Unilasalle, 2012c. (Obras completas, v. 2b).

LA SALLE, Juan Bautista. Memória dos começos. Canoas: Unilasalle, 2012d. (Obras completas, v. 1).

LAURAIRE, Léon. La guía de las escuelas: enfoque diacrónico evolución del texto de 1706 a 1916. Roma: Casa Generalizia dei Fratelli dele Scuole Cristiane, 2014. (Col. Cahiers Lasalliens, v. 67).

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Unicamp, 1990.

MANACORDA, Mario Alighiero. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MORALES, Alfredo A. Espíritu y vida: el ministerio educativo lasallista. Bogotá: Monserrate, 1990. v. 1.

MORALES, Alfredo. Pedagogía Lasallista: Asociados para una nueva propuesta educativa libertadora. Lima: Distrito Lasallista de Perú, 2001.

PAULY, Evaldo Luis; CASAGRANDE, Cledes Antonio; CORBELLINI, Marcos Antonio. Entre omissão, desconhecimento e reconhecimento: João Batista de La Salle na pesquisa em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, p. e230079, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v23/1809-449X-rbedu-23-e230079.pdf. Acesso em: 11 maio 2021.

SAVIANI, Dermeval. História da formação docente no Brasil: três momentos decisivos. Educação, Santa Maria, RS, v. 30, n. 2, p. 11-26, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3735/2139. Acesso em: 11 maio 2021.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 16. ed. Porto: Edições Afrontamento, 2010.

TAGLIAVINI, João Virgílio; PIANTKOSKI, Marcelo Adriano. João Batista de La Salle (1651-1719): um silêncio eloquente em torno do educador católico que modelou a escola moderna. HISTEDBR On-line, Campinas, n. 53, p. 16-40, out. 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640191/7750. Acesso em: 11 maio 2021.

TANURI, Leonor Maria. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, Rio de janeiro, n. 14, p. 61-88, maio/ago. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a05. Acesso em: 11 maio 2021.

Published

2021-08-16

How to Cite

Trezzi, C. (2021). The “Conduct of the Christian Schools”: a milestone in the emergence of modern pedagogy. História & Ensino, 27(1), 335–350. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2021v27n1p335

Issue

Section

História da Educação