Conceptual maps as learning facilitators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p520

Keywords:

Conceptual mapping. Meaningful learning. Teaching. Education.

Abstract

There are several didactic tools within Ausubel's theory of Meaningful Learning (2003) that can facilitate the learning. In this paper, we highlight the conceptual mapping developed by Novak and also discussed with Gowin. We use Novak’s classification, which references the use and applications of conceptual maps.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lincoln Mansur Coelho, Universidade Federal Fluminense / Instituto do Noroeste Fluminense de Educação Superior

Professor of History and Philosophy SEEDUC RJ, Master in Teaching at INFES - UFF

Adílio Jorge Marques, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Federal University of Valleys of Jequitinhonha and Mucuri; PhD in History and Epistemology of Sciences and Post-Doctorate in the same area.

References

ATXURRA, Rafael López. O ensino da história e o pacto de cidadania: questões e problemas. Tradução de: Érica da Silva Xavier. História & Ensino, Londrina, v. 19, n. 1, p. 221-245, 2013.

AUSUBEL, David P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003. v. 1.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história. Brasília: MEC: SEF, 1998.

LACERDA, Caroline Côrtes. Problemas de aprendizagem no contexto escolar: dúvidas ou desafios?. São Paulo: [s. n.], 2011. Disponível em: https://www.psicopedagogiaonline.com.br/index.php/941-problemas-de-
aprendizagem-no-contexto-escolar-duvidas-ou-desafios. Acesso em: 26 out. 2018.

MOREIRA, Marco Antonio. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. São Paulo: Centauro, 2010.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora livraria da Física, 2011.

NOVAK, Joseph D. Uma teoria de educação. São Paulo: Pioneira, 1981.

NOVAK, Joseph Donald; GOWIN, D. Bob; VALADARES, Carla. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1996.

PEÑA, Antonio Ontoria; NUNES, Maria Jose Rosado; GAMBI, Thiago. Mapas conceituais: uma técnica para aprender. Edições Loyola, 2005.

POZO, Juan Ignacio. Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid: Ediciones Morata, 1989.

Published

2020-12-13

How to Cite

Coelho, L. M., & Marques, A. J. (2020). Conceptual maps as learning facilitators. História & Ensino, 26(2), 520–539. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p520

Issue

Section

Fundamentos da Educação