The teaching of regional history in the Mato Grosso Do Sul’s textbook (2005)

Authors

  • Vivianny Bessão de Assis Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus de Naviraí-MS https://orcid.org/0000-0003-3146-0627
  • Dennis Rodrigo Damasceno Fernandes Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p313

Keywords:

History teaching, Textbook, Mato Grosso do Sul

Abstract

With the objectives of contributing to the regional history of Mato Grosso do Sul, we present, in this text, final results of the textual configuration analysis of the textbook, entitled History of Mato Grosso do Sul (2005), prepared for the 5th year of Elementary School. Through the processes of location, selection, meeting and ordering of documentary sources present in the school collections of state schools in the interior of Mato Grosso do Sul, we have come across the book analyzed here. The results of the research show, to date, that it is the only book produced in this state on regional history. It proposes a perspective of teaching in linear history, it contains 15 chapters of which 12 present a more detailed discussion about regional history, while the others are inserted in the context of the history of Brazil. The theoretical-methodological options established for the development of this research are anchored in the historical approach, based on the contributions of Cultural History. Through the analysis, it has been possible to understand that this is an adequate text, but with a lot of silencing in relation to the inhabitants of the wetlands, the borders, the center of the state and other ethnic groups in the region. The book also does not offer a problematization of sources that lead the students to a reflection of their historical role in the society in which they live.

Author Biographies

Vivianny Bessão de Assis, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus de Naviraí-MS

PhD in Education from the Faculty of Philosophy and Sciences (FFC) at Universidade Estadual Paulista (UNESP). Adjunct Professor of the Pedagogy course at the Federal University of Mato Grosso do Sul, campus of Naviraí-MS.

Dennis Rodrigo Damasceno Fernandes, Universidade Estadual de Londrina

Master's student in Social History at the State University of Londrina-PR. Professor of History of Basic Education in the State of Mato Grosso do Sul

References

BITTENCORT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

BOTO, Carlota. Novas histórias e seus velhos dilemas. Revista USP, São Paulo, n. 23, p. 22-33, 1994.

CHARTIER, Roger. Textos, impressos, leituras. In: CHARTIER, Roger. A história Cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Ed. DIFEL, 1990. p.121-140. (Coleção Memória e Sociedade).

CHARTIER, Roger. Defesa e ilustração da noção de representação. Fronteiras, Dourados, MS, v. 13, n. 24, p.1 5-29, jul./dez. 2011.

GRESSLER, Lori Alice; VASCONCELOS, Luiza Mello; SOUZA, Zélia Peres de. História do Mato Grosso do Sul: 4°. série. São Paulo: FTD: 2005.

HÖFLING, Eloisa de Mattos. Notas para discussão quanto à implementação de programas de governo: em foco o Programa Nacional do Livro Didático. Educação & Sociedade, ano 21, n. 70, p. 159-170, abr./2000.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução de Bernardo Leitão. 5. ed. Campinas, SP: Editora UNICAMP, 2003.

MARTINS, Estevão C. de Rezende. História: consciência, pensamento, cultura, ensino. Educar em Revista, Curitiba, n. 42, p. 43-58, out./dez. 2011.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Notas sobre linguagem, texto e pesquisa histórica em educação. História da educação, Pelotas, v. 6, p. 69- 77, out. 1999.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização (São Paulo - 1876/1994). São Paulo: Ed. UNESP; Brasília: MEC/INEP/COMPED, 2000.

MUNAKATA, Kazumi. O livro didático como mercadoria. Pro-posições, Campinas-SP, v. 23, n. 3 (69), p. 51-66, set./dez.. 2012. PROFESSORA entrevistada. Entrevista I. [ago. 2017]. [Entrevista cedida a] Dennis Rodrigo Damasceno Fernandes. Naviraí, 2017. 1 arquivo .mp3 (15 min.).

VALDEZ, Diane; AMARAL, Miriam Bianca do. História de Mato Grosso do Sul, 4º. ou 5º. ano. Curitiba, PR: Base Editora, 2011.

Published

2018-12-31

How to Cite

Assis, V. B. de, & Fernandes, D. R. D. (2018). The teaching of regional history in the Mato Grosso Do Sul’s textbook (2005). História & Ensino, 24(2), 313–336. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p313

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas